Het Management Committee van de UCI heeft beslist schijfremmen toe te laten in het wegwielrennen en het BMX’en. Na 3 jaar testen en lobbyen, is men erin geslaagd met de steun van de fietsindustrie en alle betrokkenen in het wielrennen, het gebruik van dit type remmen tijdens training en tijdens wedstrijden.
Dat dit niet zonder slag of stoot is gegaan, was heel duidelijk, en er zullen nog voor- en tegenstanders blijven, maar dat men deze evolutie niet kon tegen houden, was evident.
De voornaamste voor- en nadelen nog eens even op een rijtje :
Remschijven zijn duurder, maar duurzamer
Schijfremmen remmen beter, sneller en dus betrouwbaarder
Schijfremmen zijn veiliger, geen risico op klapband door warmte bij lange afdalingen
Velgrem- en schijfremwielen zijn niet uitwisselbaar
Schijfremmen bieden ruimte voor bredere banden
Schijfremmen zijn iets zwaarder

Vanaf 1 juli 2018 zal men dus schijfremmen in het peloton gaan gebruiken, dus reeds vanaf de Tour.  Benieuwd wie wel en wie niet gewonnen is voor dit type.
” Following nearly three years of tests, and in agreement with various stakeholders – teams, riders, mechanics, fans, commissaires, and the bicycle industry via the World Federation of the Sporting Goods Industry (WFGSGI) – the decision has been taken to authorise disc brakes for road and BMX Racing, as of 1st July this year. Point 1.3.025 of the UCI Regulations will be amended to this effect, to allow the use of disc brakes during training and competitions for road and BMX Racing, as is already the case for cyclo-cross, mountain bike, trials and mass participation events. “
Bron : Press Release UCI, 21-06-2018.

Foto: www.fietsenindealpen.com