Horizon 2025 is het project van Westtoer en Provincie West-Vlaanderen dat enkele jaren geleden van start ging met de realisatie van nieuwe uitkijkpunten. Men gaat voor nieuwe locaties maar ook voor bestaande plaatsen om uitkijkpunten te realiseren.

Alle uitkijkpunten zijn gelegen langs de provinciale wandel- en fietsproducten. Op die manier worden extra belevingselementen toegevoegd aan deze recreatieve producten. De Horizon 2025 sites zijn ideale stopplaatsen in de regio. Ze zijn ook dagelijks en gratis toegankelijk.  Om de populariteit te meten werden er overal tellers gezet. Op dit ogenblik konden reeds meer dan 420.000 mensen genieten van een der uitzichten. Het doel is om tegen 2025 een twintigtal uitzichtpunten te creëren. Dit jaar komen er nog bijkomende uitkijkpunten bij zoals het westerpunt in De Panne, het belfort in Menen en de Duitse toren in Poperinge. Nummer 15 in de rij werd op 27 april plechtig geopend.

De Pompentoren in Eernegem ( deelgemeente Ichtegem) kreeg de eer nummer 15 te zijn. De toren ligt in het gebied van de Stationsput. Recent werd dit gebied door de gemeente Ichtegem grondig aangepakt en getransformeerd tot een landschapspark met focus op natuurbeleving en stille recreatie. Twee jaar geleden ging hier het fietsringpunt open waar de bezoeker kan genieten van de stilte, het water en de natuur. Er zijn natuurlijke spelelementen voor kinderen en er werd bijzondere aandacht besteed aan het opwaarderen van de aanwezige natuur –en landschapselementen. Verder werden er doorheen het volledige landschapspark heel wat belevingsvol zit-en picknickmeubilair geplaatst.

 

Geschiedenis.

Op 1 april 1868 werd de spoorweglijn 62 van de SA Compagnie de Chemin de Fer d’Ostende a Armentières operationeel. En verbond rechtstreeks Frankrijk met Oostende, een lijn die via Parijs en Rijsel kwam. Enerzijds om welstellende Parijzenaren naar de koningin der badsteden in België te brengen en anderzijds seizoenarbeiders die werkten in de asten, bieten-en vlasvelden te transporteren.  In de Eerste wereldoorlog maakten de Duitsers er zelfs een vertakking bij om bv. hun Lange Max kanon bij Koekelare te installeren.

De Stationsput werd aangelegd in de late 19e eeuw om de stoomlocomotieven in het station van Oostende van water te voorzien. Het groot reservoir had kalkarm water en het werd via de Pompentoren, met een pijplijn, 16 km verder naar Oostende gebracht.

De laatste reizigerstrein reed op 26 mei 1963 en de laatste goederentrein op 28 mei 1967. In 1984 werden de sporen opgebroken.  Een 22 km lang traject( tot Oostende en Torhout)  werd een provinciale fietsroute, de Groene 62 genaamd.  Het maakt nu deel uit van het Fietsnetwerk van het Brugs Ommeland.

In 2017 werd reeds gedacht aan een herbestemming voor de Pompentoren. In november 2022 werd met de verbouwing gestart. Het ontwerp van een Nederlands architectenbureel werd geselecteerd, via de  oproep WinVorm van de provincie West-Vlaanderen. Als relict van een roemrijk verleden kon men de erfgoedwaarde niet verloochenen. Het karakter van de oude toren werd met dit gedurfd project gerespecteerd.  Om de typerende uitstraling en architectuur van het bouwwerk maximaal te behouden werd er gekozen voor een ogenschijnlijk simpele maar radicale ingreep. Het bovenste gedeelte van de toren werd als het ware losgekoppeld om het hoger terug op te bouwen, ondersteund door een transparante, metalen constructie. Hierdoor lijkt het alsof het uitkijkplatform in de lucht zweeft en krijgt de voormalige introverte Pompentoren een open en expressief karakter. Het geheel is ongeveer 16 meter hoog met 90 trappen. Boven geniet je van een prachtig uitzicht naar Oostende toe, naar het Plateau van Wijnendaele en het Brugs Ommeland.

De officiële opening gebeurde in het bijzijn van Lieven Cobbaert, burgemeester van Ichtegem, geflankeerd door collega’s burgemeester uit de Westhoek en Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde Provincie West-Vlaanderen en voorzitter Westtoer.

www.eernegem.horizon2025.be

www.visitwestvlaanderen/be/nl/doen/horizon2025-uitkijkpunten

Tekst en foto’s: Gust Charrin.