Hendrickje Van Kerckhove studeerde aan het conservatorium van Antwerpen en vervolmaakte zich aansluitend bij de Operastudio Vlaanderen en de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar ze door Susanne Eken en José Van Dam gecoacht werd. Ondertussen was ze te gast bij de Wiener Festwochen en het festival van Aix-en-Provence en stond ze aan talloze Europese operahuizen. Nadat ze in 2005 in Medusa van Arnaldo de Felice haar debuut had gevierd bij de Bayerische Staatsoper te Munchen, zong Hendrickje er o.l.v. Zubin Mehta die haar meteen uitnodigde om onder zijn leiding aan de opera van Tel-Aviv te zingen. Andere belangrijke huizen waar ze sedertdien haar opwachting maakte zijn: Staatsoper unter der Linden Berlin, de Nederlandse Opera Amsterdam, de opera van Nantes en Angers en de Opéra national du Rhin te Straatsburg.

Hendrickje Van Kerckhove verleende recenter haar medewerking aan nieuwe producties bij de Nationale Opera Amsterdam, de Koninklijke Muntschouwburg en maakte ze haar succesvol huisdebuut in het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam.

In concert soleerde ze met het Brussels Philharmonic (Matthäus Passion & Ein deutsches Requiem), Orchestre Philharmonique royal de Liège (Ein deutsches Requiem), Nationaal Orkest van België (Mahler 4, Mozart aria’s, Nieuwjaarsconcert), Symfonieorkest Vlaanderen (Mahler 4), de Filharmonie (Luonnotar, Sibelius), Ensemble Orchestral de Paris (Morgenstern-Lieder, Hollinger), Camerata Academica Salzburg (Mahler 4), Residentie Orkest The Hague (R. Strauss-Orkestlieder), Le Concert Spirituel onder Hervé Niquet (Dixit Dominus, Haendel) en met het Orchestre des Pays de la Loire (Messiah).

Ondertussen bouwde Hendrickje Van Kerckhove een stevige reputatie als liedvertolkster op. Reeds in 2008 verkoos ECHO (European Concert Hall Organization) haar tot “Rising Star”. De titel ging gepaard met optredens in het Musikverein Wien, Concertgebouw Amsterdam, Megaron Athene en de “Filharmonie” van Luxemburg. Ondertussen heeft ze een succesvolle samenwerking met pianist Nicolas Callot opgebouwd. Het duo stond onder meer in de grote liedrecital-serie bij deSingel in een fel opgemerkte liederavond met liederen van Grieg, Schumann en Richard Strauss

In 2004 studeerde Nicolas Callot(°1979) af aan het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van de Russische pianist Mila Baslawskaja. Hij volgde ook lessen bij Elisabeth Leonskaja en Jan Wijn. Nicolas Callot won talrijke Nationale Competities en was een laureaat van de Brahms Competitie in Oostenrijk. Hij trad op met verschillende belangrijke orkesten, met als hoogtepunt zijn recente optreden bij het Koninklijk Vlaams Filharmonisch Orkest onder Philippe Herreweghe. Hij bracht een solo-piano-cd uit voor het label Phaedra en twee cd’s met zijn piano-duo-partner Lucas Blondeel voor het label Warner Classics. www.callot-blondeel.be. Als lied-begeleider werkt hij regelmatig samen met Hendrickje Van Kerckhove. Ze maakten een opname met liederen en pianosolo’s van Grieg voor het label Phaedra (2017).

Foto: Sven Lambin.

In 2018 nam hij samen met Bart Rodyns een LP en een CD op met werken voor harmonium en piano van C. Franck. Hij is lid van het ensemble ‘Meleas’. Naast de moderne piano speelt hij ook op historische instrumenten. Nicolas Callot geeft piano (hoofdvak) en kamermuziek aan de Academie voor Muziek en Toneelkunsten van Tilburg (NL) en aan de Kunsthumaniora Antwerpen (BE). Hij was assistent-leraar van Mila Baslawskaja aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2016 reisde hij naar China waar hij masterclasses gaf in vijf verschillende steden. In 2017 gaf hij masterclasses aan de NTNU in Trondheim (Noorwegen). Naast zijn carrière als pianist en docent, werkt hij ook als opnametechnicus en supervisor voor verschillende labels.

 

Lodewijk Mortelmans 1868-1952

Belgisch componist en muziekpedagoog

Lodewijks vader, Karel Mortelmans, was drukker maar tevens muziekliefhebber en lid van muziekverenigingen. Zijn oudere broer Frans werd kunstschilder. De muzikale aanleg van Lodewijk kwam toevallig aan het licht, toen, ter wille van zijn broer, een piano in huis werd gehaald, waarvan de toekomstige componist niet weg te slaan was. Op 12-jarige leeftijd, werd hij koorknaap in de Predikherenkerk en bediende hij het slagwerk in de Opera te Antwerpen. Hij bezocht de Vlaamse Muziekschool en werd er opgeleid door J. Blockx (harmonie en instrumentatie), Tilborghs (contrapunt en fuga), A. Cornette Sr. (Literatuurgeschiedenis) en de directeur Peter Benoit (compositie en orkestratie). In 1887 werd zijn lied, ‘De bloemen en de sterren’, bekroond in een Vlaams-Hollands toernooi te Roeselare; in 1889 behaalde hij een tweede prijs van Rome; in 1891 werd zijn symfonie ‘Germania’ bekroond door de ‘Académie Royale de Belgique’ en in 1893 kreeg hij de ‘Eerste Prijs van Rome’ met de cantate ‘Lady Macbeth’.

Programma

Edvard Grieg (1843-1907)

Hjertets Melodier Op. 5:

-1. To Brune Øjne
-2. Du Fatter Ei Bølgernes Evige Gang

-3. Jeg Elsker Dig!

-4. Minor Tanke Er Et Mægtigt Fjeld

Zes liederen Op. 48

-1  Gruss
-2  Dereinst, Gedanke mein
-3  Lauf der Welt
-4  Die verschwiegene Nachtigall
-5  Zur Rosenzeit

-6  Ein Traum

piano solo:

-Opus 47 -Melankoli

-Opus 38 -Vals

-Opus 57 -Hjemve (heimwee)

-Opus 62 -Hjemad (huiswaarts)

pauze

Lodewijk Mortelmans (1868-1952)

liederen

-Doornroosje

-Wiegelied

-O kind, o kind

-Kindje, wat ben je toch zacht

-Kerkhofblomme

-‘ t Avond.

Robert Schumann (1810-1856)

Frauenliebe und -leben op.42

-“Seit ich ihn gesehen”

-“Er, der Herrlichste von allen”

-“Ich kann’s nicht fassen, nicht glauben”

-“Du Ring an meinem Finger”

-“Helft mir, ihr Schwestern”

-“Süßer Freund, du blickest mich verwundert an”

-“An meinem Herzen, an meiner Brust”

-“Nun hast du mir den ersten Schmerz getan”

Tel nr. Event: 034491687

  • Mortelmans 150
    25 oktober 2018
    20:15 – 22:00

locatie   Sint Antoniuskerk

Adres: Strijdersstraat 18, Edegem, 2650