Om de troeven van de Scheldehaven nog beter bekend te maken in Oostenrijk en Hongarije, heeft het Havenbedrijf Antwerpen Walter Holzhammer aangesteld als zijn plaatselijke vertegenwoordiger. Oostenrijk en Hongarije zijn voor de haven van Antwerpen belangrijke regio’s omdat zij strategisch gelegen zijn op het kruispunt van de Oost-West en Noord-Zuid-corridors van Europa.

Walter Holzhammer
De nieuwe vertegenwoordiger voor het Havenbedrijf kan een indrukwekkend palmares voorleggen als ervaringsdeskundige in de Oostenrijkse logistieke sector. Hij beschikt over een doorgedreven marktkennis van Oostenrijk en Hongarije en heeft door de jaren heen in beide landen een breed lokaal netwerk opgebouwd. Een van zijn voornaamste taken zal eruit bestaan om het spooraanbod tussen Antwerpen en deze beide landen te versterken. “Het verbinden van de haven van Antwerpen naar Oostenrijk en Hongarije kan met verschillende modi vanwege de relatief korte afstand. Met behulp van mijn expertise als logistiek specialist en het netwerk van belangrijke contacten in beide landen, wil ik verder de multimodale banden ontwikkelen naar achterlandbestemmingen en daarmee de concurrentiepositie van de Antwerpse haven verder versterken,” zegt Walter Holzhammer.
Draaischijf Oostenrijk
Voor Oostenrijk is Antwerpen de derde belangrijkste exporthaven. Breakbulkgoederen zoals staal, machines, kranen, spoorwagons en windgeneratoren, maar ook containers en chemische producten vinden via de Scheldehaven een wereldwijde afzetmarkt. De afstand tussen Oostenrijk en Antwerpen wordt snel en betrouwbaar overbrugd via spoor en binnenvaart. Belangrijke binnenvaarthubs zijn Duisburg, Ludwigshafen, Regensburg en Basel, die een vlotte verbinding verzekeren naar de Oostenrijkse binnenhavens Linz, Enns, Krems en Wenen. Voor Antwerpen vormt Oostenrijk een ideale uitvalsbasis naar de Oost-Europese landen en Hongarije in het bijzonder. Daarom heeft het Havenbedrijf Antwerpen afgelopen jaar zijn steun gegevenaan de ontwikkeling van nieuwe en de uitbreiding van bestaande spoordiensten, waardoor Antwerpen op dagelijkse basis rechtstreekse spoorverbindingen verzekert naar Linz, Wenen, Wels en Graz.
Groeipotentieel Hongarije
Net als de meeste Centraal-Europese landen, wordt ook in Hongarije een forse economische groei verwacht dankzij allerlei investeringen die de import- en exportstromen zullen doen toenemen. Dit biedt voor de haven van Antwerpen een belangrijke potentieel, niet in het minst voor de chemische cluster die de verladers uit Hongarije interessante synergiën kan opleveren. Bovendien biedt dit land ook performante achterlandontsluitingen, met de Donau als belangrijke binnenvaartader en de spoorcorridors die de logistieke centra in Budapest, Bilk en Delog ontsluiten.
Foto: copyright Port of Antwerp