De onzekerheid over de Brexit blijft duren, maar één ding is duidelijk: zodra het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat, onder welke vorm dan ook, verandert er heel wat voor het goederenvervoer. Port of Antwerp ziet hier nieuwe opportuniteiten. Zoals  een verschuiving van ferry- naar containertransport. 

Van ferry- naar containertransport
Goederen die Europa binnenkomen of verlaten via ferry-havens krijgen na de Brexit te maken met meer administratie en controles bij de vrachtwagenchauffeurs die de goederen begeleiden. Dit heeft impact op kosten en transittijden. Bovendien groeit het tekort aan vrachtwagenchauffeurs, waardoor een verschuiving van traditioneel (bemand) vrachtvervoer naar (onbemand) containertransport per schip voor de hand ligt. 
Om optimaal tegemoet te komen aan deze tendens zet Port of Antwerp volop in op het uitbreiden van haar maritieme verbindingen met het Verenigd Koninkrijk. Vandaag is de Antwerpse haven al met negen Britse en Ierse havens verbonden. Deze short sea-verbindingen winnen aan belang. 
 
Betrouwbaarheid is cruciaal
Ervaring op het vlak van extra-communautair verkeer geeft de vele logistieke dienstverleners in de haven van Antwerpen een voordeel. Hun expertise draagt bij aan een vlotte afhandeling van de douane-administratie. 
Dankzij de uitgebreide opslagcapaciteit voor alle types van goederen kan de haven ook een tijd als buffer dienen. Zo blijft de logistieke keten betrouwbaar en komen klanten niet voor onvoorziene kosten of andere verrassingen te staan.
 
Meer weten? Download onze whitepaper: Think Brexit will get your berries into a jam?

Belangrijke partner
Met bijna 17 miljoen ton cargo in 2018 is het Verenigd Koninkrijk de tweede belangrijkste maritieme partner voor Port of Antwerp. Vooral chemicaliën, aardolieproducten en etenswaren vinden hun weg over de Noordzee.