Het Antwerpse college keurde het voorontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) van de Friendshipsite goed. De stad wil de Friendshipsite op het Eilandje herontwikkelen tot een levendige en aantrekkelijke locatie met ruimte voor wonen en werken met integratie van het huidige servicestation, en een ondergrondse parking.
 
De Friendshipsite maakt deel uit van de wijk Oude Dokken op het Eilandje en wordt begrensd door de Londenstraat-Amsterdamstraat, Sint-Laureiskaai, Rijnkaai en Bataviastraat. De site omvat het kantoorgebouw de Friendshipbuilding (‘de Chiquita’), een servicestation van Total, een braakliggend terrein met parking, een tractiestation van De Lijn en openbaar domein waaronder de Dinantstraat. Om de herontwikkeling van de site mogelijk te maken, werkt de stad aan een RUP. Het doel is om de site te ontwikkelen tot één samenhangend en levendig bouwblok. Daarvoor zijn in het voorontwerp-RUP enkele belangrijke uitgangspunten vastgelegd.
 
“De Oude Dokkenwijk heeft heel wat potentieel. Het RUP Friendshipsite heeft de ambitie om deze site als één samenhangend en levendig bouwblok te ontwikkelen en zo verder aansluiting te laten vinden bij de hippe en dynamische wijk die het Eilandje de afgelopen jaren geworden is”, zegt schepen voor stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening Annick De Ridder. Het RUP zal de Dinantstraat (die twee bouwvelden van elkaar scheidt) opheffen, waardoor er een integrale en geïntegreerde ontwikkeling mogelijk gemaakt wordt. “Zo ontstaan nieuwe ruimtelijke mogelijkheden. Er komt bijvoorbeeld een centrale groene ruimte in het hart van het bouwblok. Dit binnenhof moet grotendeels privaat-collectief en deels publiek worden. Minimaal 60% ervan mag niet onderbouwd worden zodat een volwaardige groenaanleg en waterinfiltratie mogelijk is”, besluit de schepen.
 
Wijzigen bouwhoogte
Door de locatie, in de oksel van de Rijnkaai en de Londenstraat-Amsterdamstraat, leent de plek zich tot hogere volumes dan vandaag toegestaan volgens het RUP Eilandje. Het voorontwerp RUP zegt het volgende:
·       Aan de Rijnkaai is het mogelijk om 2 hoogteaccenten toe te laten (een van maximaal 12 bouwlagen en een van maximaal 16 bouwlagen).
·       In de Bataviastraat wordt er ingezet op een volwaardige woonstraat, met maximaal 5 bouwlagen. Hier zijn gezinswoningen met voortuinen mogelijk.
·       Aan de Sint-Laureiskaai zijn plaatselijk maximaal 9 bouwlagen mogelijk.
 
Mix van wonen en stedelijke functies
In het nieuwe RUP wordt de hoofdbestemming wonen, aangevuld met stedelijke functies waaronder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, detailhandel, kantoren, diensten en ateliers, vrijetijdsvoorzieningen, horeca en een tankstation. Er wordt een minimum aan publiek toegankelijke functies vastgelegd voor een levendige buurt met toegangen en doorzichten vanaf de omliggende straten.
 
Aansluitingsverplichting op warmtenet
Een aansluitingsverplichting voor een mogelijk toekomstig warmtenet wordt opgenomen in het RUP. Elk op te richten gebouw in het plangebied moet hiertoe de nodige voorzieningen treffen.
 
Mobiliteit
Het gemotoriseerde verkeer wordt gebundeld tot één in- en uitgang aan de Rijnkaai, zo ver mogelijk gelegen van het kruispunt Rijnkaai-Amsterdamstraat zodat dat minimaal belast wordt. Er wordt maximaal ondergronds parkeren voorzien.
 
RUP Friendshipsite
Het RUP Friendshipsite is een gedeeltelijke herziening van het bestaande RUP Eilandje. De visie en de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Eilandje blijven overeind. De ontwikkeling van de Friendshipsite blijft met andere woorden aansluiten bij de huidige doelstellingen van het RUP Eilandje. Het opzet is om de totale bovengrondse brutovloeroppervlakte conform het RUP Eilandje grosso modo te behouden, met een maximum van 39.600 m².
 
Inspraak
Begin september 2019 organiseerde de stad een inspraakmoment voor de buurtbewoners over de start- en procesnota van het RUP Friendshipsite. De start- en procesnota werden toen voorgelegd tijdens een periode van 60 dagen waarin iedereen suggesties kon geven. De opmerkingen van de buurt en adviesraden zijn verwerkt in de scopingsnota (het document dat de adviezen van de adviesraden en de buurt bundelt en behandelt). In het najaar wordt in principe het ontwerp-RUP goedgekeurd, waarna een openbaar onderzoek van 60 dagen start. Op dat moment krijgen de buurtbewoners van de Friendshipsite opnieuw een uitnodiging voor een infomoment in de bus.