Om de verplaatsingen in Mechelen en Sint-Katelijne-Waver te verduurzamen, stellen vier overheden binnen een samenwerkingsovereenkomst studiebureau Traject aan voor een periode van drie jaar. De hoofddoelstelling is om duurzame mobiliteitsoplossingen in functie van woon-werk te stimuleren en te faciliteren op het terrein, ook bij verdere demografische, recreatieve en economische groei. Traject maakt een actieplan op maat van de bedrijven en bedrijventerreinen op: bijvoorbeeld passend reisadvies, een testvloot,…

Er staan in de regio Mechelen en Sint-Katelijne-Waver ruimtelijke ontwikkelingen op til die ook een mobiliteitsimpact met zich meebrengen. Er moeten duurzame keuzes gemaakt worden op vlak van ruimtegebruik en mobiliteit ten dienste van bereikbaarheid, leefbaarheid, demografische en economische groei.
 
Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit gaan hand in hand. De vier overheden willen hun ambitie voor de ontwikkeling van bedrijventerreinen, voorzieningen en woongelegenheden realiseren zonder daarbij het autoverkeer te laten stijgen. Dit met behulp van mobiliteitsmanagement met de focus op impactvolle oplossingen. De leefomgevingskwaliteit staat hierbij centraal zoals lucht- en geluidskwaliteit, sociale binding, veiligheid, …
 
Met mobiliteitsmanagement werk je op gedragsverandering aan de hand van advies, sensibilisering en/of een concreet alternatief aanbod voor autoverplaatsingen. Een voorbeeld van een maatregel voor bedrijven is een testvloot. Hierbij laat de werkgever werknemers proeven van de voordelen van (elektrisch) fietsen.

Secretaris-generaal van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid, Peter Cabus: “De noodzakelijke afstemming tussen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit is een gekend vraagstuk. We zien dit project als een pilootproject voor 3 jaar,  dat we regelmatig zullen evalueren. We kiezen er bewust voor om pioniers in hun gedragsverandering te ondersteunen, op maat, laagdrempelig en vanuit een multidisciplinaire blik. Ongetwijfeld kan dit initiatief een inspiratie zijn voor andere gebieden of regio’s om op hun maat soortgelijke initiatieven op te zetten”.
 
Gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Antwerpen, Luk Lemmens licht toe: “Provincie Antwerpen coördineert op vraag van Vlaanderen, Mechelen en Sint-Katelijne-Waver de samenwerking en de opdracht van Traject. Ze zet de jarenlange expertise van het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen daarvoor in. Zij hebben al talloze werkgevers ondersteund bij het uittekenen van een efficiënt en duurzaam mobiliteitsbeleid aan de hand van een gratis mobiscan. Daarmee analyseren ze de mobiliteitsproblematiek van één of meerdere werkgever(s), brengen ze de woon-werkverplaatsingen van de betrokken werknemers in kaart en berekenen ze de potentiëlen voor duurzaam woon-werkverkeer. Daaraan koppelen ze een advies op maat waarmee de werkgever concreet aan de slag kan”.
 
Schepen voor Mobiliteit, Vicky Vanmarcke van Mechelen: “We zetten vanuit Mechelen hard in om een duurzame modal shift te bereiken. Dat doen we door stadsbrede campagnes zoals ‘delen is voor iedereen’ en door zwaar te investeren in onze fietsinfrastructuur. Maar ook het bereiken van de vele ondernemers op ons grondgebied is daarbij een cruciaal onderdeel. Tenslotte stopt mobiliteit niet aan de grenzen. Deze samenwerking met Vlaanderen, Provincie Antwerpen en Sint-Katelijne-Waver is dan ook een schoolvoorbeeld om op grotere schaal uit te rollen. Met dit drempelverlagend project zullen talloze werknemers en hun werkgevers kennismaken met alternatieve mobiliteitsoplossingen en op maat oplossingen aangeboden krijgen”.
 
Schepen voor Mobiliteit, Eric Janssens van Sint-Katelijne-Waver: “We verwachten dat het samenwerkingsverband een voortrekkersrol gaat spelen voor meer duurzaam woon-werkverkeer naar de veilingsite: de kansen voor de fiets of collectief vervoer van werknemers naar deze industriezone als alternatief voor de wagen kan binnen deze samenwerking onderzocht worden en mogelijk vorm krijgen”.

Foto: Ondertekening samenwerkingsovereenkomst (vlnr: Eric Janssens, Luk Lemmens, Vicky Vanmarcke, Peter Cabus)  Copyright: Provincie Antwerpen