Het district Wilrijk krijgt er nog voor de zomervakantie 4 nieuwe zones 30 bij. Daarnaast worden 2 zones 30 uitgebreid. De stad Antwerpen wil met het inrichten van zones 30 de verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken vergroten.
De stad Antwerpen doet momenteel een uitrol van zones 30 waarbij maandelijks minimaal 2 nieuwe zones 30 of uitbreidingen ervan in een van de districten worden opgestart. Stadsbreed komen er op die manier minstens 20 nieuwe zones per jaar bij. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Tegen eind 2018 willen we alle woongebieden binnen de grote verkeersassen afbakenen en inrichten als een zone 30.” “Met de verdere uitbreiding van de zone 30 zet men een nieuwe stap in het nog verkeersveiliger maken van onze woonwijken”, zegt Wilrijks districtsburgemeester Kristof Bossuyt. “Bovendien is dit een maatregel waar klaarblijkelijk veel bewoners vragende partij voor zijn, getuige het grote enthousiasme dat we mochten ervaren bij die bewoners van bv. de wijken Oosterveld-Elsdonk in het kader van de Wijkwerking op Maat, maar ook op het Neerland.”
Oosterveld Elsdonk ZW
De nieuwe zone 30 ‘Oosterveld – Elsdonk ZW’ wordt begrensd door de autosnelweg E19, R11, de Prins Boudewijnlaan en de Jachtlaan. Enkel De Burletlaan is in de zone begrepen. Aan het gemeentebestuur van Edegem werd de vraag gesteld of de gemeente ook minstens de aangrenzende woonstraten, die zich deels op haar grondgebied bevinden, mee wil opnemen in de zone 30. Zo ontstaat in de praktijk een grote, logische zone 30. De gemeente Edegem liet weten dat zij de zone 30 inplannen voor volgende legislatuur. De Jachtlaan, die deels op de gemeentegrens is gelegen, wordt voorlopig de grens van de zone 30.Omgeving universiteitsplein
De nieuwe zone 30 ‘Omgeving Universiteitsplein’ wordt begrensd door de Doornstraat, de Kerkeveldstraat, het Universiteitsplein, de Fort VI-straat, de Universiteitsbaan en de bestaande zone 30 ‘Voorjaarstraat’. De Doornstraat is niet in de zone begrepen.
Rucaplein
De Prins Boudewijnlaan, de Groenenborgerlaan, de Hindenstraat en het Rucaplein begrenzen de nieuwe zone 30 ‘Rucaplein’. De Hindenstraat en het Rucaplein zijn in de zone begrepen.
Industriezone Terbekehof
De nieuwe zone 30 ‘Industriezone Terbekehof’ ligt binnen de Boomsesteenweg, de Moerelei, de Fotografielaan, de Terbekehofdreef en de Dynamicalaan. De Fotografielaan en de Moerelei, het gedeelte tussen de Fotografielaan en de Terbekehofdreef, zijn in de zone begrepen.
Koornbloem
De zone 30 ‘Koornbloem’ is een uitbreiding van de bestaande zone 30 ‘Omgeving Koornbloemstraat’. De Jules Moretuslei, de Boomsesteenweg, de Moerelei en de Legerstraat begrenzen deze nieuwe zone 30. De Legerstraat is in de zone begrepen.
Neerland
De zone 30 ‘Neerland’ bevat de voormalige zone 30 ‘Edenplein’. De uitgebreide zone ligt binnen de Geleegweg, de Kernenergiestraat, de Krijgslaan, de Doornstraat, de Kleine Doornstraat en de Atomiumlaan. De grensstraten zijn niet in de zone begrepen.
Buiten de signalisatie om de zones 30 aan te kondigen, worden er op termijn nog infrastructurele maatregelen genomen om de snelheid af te dwingen. Aan de in- en uitgangen van scholen zal daar extra aandacht aan besteed worden.
De stad wil met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten een aangenaam woonklimaat garanderen, een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer. Studies tonen bovendien aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.

Foto: Stad Antwerpen