Vanaf deze middag 5 april kan aan het Straatsburgdok de nieuwe verbindingsweg tussen het dok en de Vosseschijnstraat in gebruik genomen worden. Verkeer komende vanop de Vaartkaai kan via deze weg rechtstreeks aansluiten op de Vosseschijnstraat richting haven zodat het kruispunt van de Noorderlaan met de Groenendaallaan wordt ontlast. Het brede fietspad langs de verbindingsweg zorgt voor een veiligere fietsverbinding vanop de fietsostrade langs het Albertkanaal naar de haven.
Met de realisatie van de Oosterweelverbinding komen de Kanaaltunnels gedeeltelijk onder Straatsburgdok Zuidkaai te liggen. Om deze werken te kunnen uitvoeren zal de zone tussen de Noorderlaan en de Ring werfzone worden en zal de Vaartkaai gebruikt worden als werfweg.
De realisatie van de verbindingsweg, gelegen tussen de bedrijven Mourik en Carglass, is een eerste maatregel om tijdens deze werken de bereikbaarheid van de bedrijven rond het dok te garanderen. Vrachtwagens hebben hierdoor de mogelijkheid om rechtstreeks naar de Vosseschijnstraat te rijden en hoeven niet langer om te rijden via de Noorderlaan en de Groenendaallaan. “Met deze strategische doorsteek investeert Vlaanderen in de bereikbaarheid van de huidige industriezones langs het Straatsburgdok en het Albertkanaal. Door deze verbindingsweg halen we heel wat verkeer weg van de drukke Noorderlaan en Groenendaallaan”, zegt schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Ook voor fietsers vormt deze doorsteek een veiligere route van en naar de haven.”
Het brede fietspad langs de verbindingsweg zorgt voor een verdere verlenging van de fietsostrade vanop de Vaartkaai naar de haven. In een volgende fase wordt het huidige fietspad op het jaagpad verder doorgetrokken langs het Straatsburgdok en komt er een fietsverbinding langs de ventweg van de Noorderlaan naar het kruispunt met de Groenendaallaan. Als laatste stap wordt de Straatsburgdok-Noordkaai heraangelegd. Zo ontstaat er een veilige fietsverbinding tussen de haven en Schoten langs het Albertkanaal en richting Vosseschijnstraat en Groenendaallaan. Na de Oosterweelwerken wordt de zone rond het dok definitief ingericht.
De plannen voor de volgende fases zijn vandaag klaar en de bouwaanvraag voor de uitvoering is lopende. Na de aanstelling van een aannemer kunnen deze werken in de loop van 2018 starten. Deze werken zijn een samenwerking tussen de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen NV, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM).