Van 10 t/m 16 december kon gestemd worden op de 19 genomineerde woorden voor het Woord van het Jaar 2019. In de media werd de afgelopen weken (online en offline) veelvuldig gediscussieerd over de genomineerde woorden, en werden er oproepen gedaan om te stemmen. Er is bijna 9.000 keer gestemd op de kandidaten voor de verkiezing van hét Woord van het Jaar 2019.

Met 33,3 % van de stemmen is winkelhieren winnaar van deze verkiezing en gaat het woord de geschiedenis in als hét Woord van het Jaar 2019.
 
De top drie van 2019:

1. winkelhieren
2. klimaatspijbelaar
3. egelwegel
 
Definitie van winkelhieren: ‘bij lokale bedrijven en winkels kopen’

In Nederland is met 41,8 % van de stemmen het woord boomer hét Woord van het Jaar 2019. Definitie van boomer: ‘(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen, synoniem fossiel ◦ verkorting van Engels baby boomer [geboortegolver]’
 
De definities van de top drie van 2019 staan op www.vandale.be/woordvanhetjaar.
 
De Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden moordstrookje (2018), koesterkoffer (2017), samsonseks (2016), kraamkost (2015), flitsmarathon (2014), selfie (2013), frietchinees (2012), stoeproken (2011), tentsletje (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en bokitoproof (2007).

Ook dit jaar is er weer de verkiezing van het Kinderwoord van het Jaar. Dit is een samenwerking van Ketnet met de Jommekeskrant. Lees meer hierover op de website van Ketnet.

Video: In dit filmpje maakt Ruud Hendrickx, Vlaams hoofdredacteur van de Dikke Van Dale, hét Woord van het Jaar 2019 bekend (www.vbku.be)