Een paar hippe sportschoenen voor 20 euro? Een trendy kleedje voor 10 euro? Een heerlijk geurend parfum voor 5 euro? Te gekke koopjes of namaak? Wellicht het laatste. Het afgelopen jaar haalde de Federale Overheidsdienst Economie meer dan 3.000 websites offline die namaakproducten verkochten. Het ging dan vooral over luxeproducten zoals schoenen, kledij, lederwaren, juwelen en horloges. UNIZO Winkelraad wil de consument hier attent op maken en geeft tips over hoe je namaak kan herkennen. En wanneer kan dat beter dan tijdens de drukste winkelperiode van het jaar?
Levensecht peperkoekenhuisje
Wie vandaag op de Wapper in Antwerpen de laatste pakjes voor de feestdagen aan het kopen was, zal het zeker niet ontgaan zijn. Een levensecht peperkoekenhuisje trok er terecht de aandacht van de voorbijgangers. Sneeuwwitje en Roodkapje lokten de mensen naar binnen met vriendelijke woordjes. Daar werden ze opgewacht door een akelige heks. Geen vrolijke kerstman zoals heel wat kindjes met hun ouders vooraf wellicht vermoedden.“Geloof niet in sprookjes, namaak bestaat”, luidde de boodschap van de heks. Sneeuwwitje liet zich toch ook maar mooi beetnemen toen ze van de glimmende appel beet. Het peperkoekenhuisje was een actie van UNIZO Winkelraad dat Buurtsuper.be, Mode Unie en het Kenniscentrum Dagbladhandel overkoepelt.
De geviseerde producten zijn niet enkel luxekleding, schoenen en handtassen welteverstaan. Bij namaakproducten worden gezondheidsaspecten en kwaliteitscontrole overboord gegooid louter uit winstbejag.
Appels
Bij het verlaten van het peperkoekenhuisje kregen alle bezoekers een flyer met informatie over namaak én een appel mee naar huis. Op de appel prijkte de boodschap: “Geloof niet in sprookjes, namaak bestaat!” De appels waren voor alle duidelijkheid echt en van Belgische makelij…
Foto’s: Unizo Winkelraad