Tim Van Laere Gallery presenteert A Life in A Day, de zevende solotentoonstelling van Rinus Van de Velde in de galerie. Deze tentoonstelling presenteert niet alleen nieuwe tekeningen in oliepastel, kleurpotlood en houtskool, maar toont in première ook zijn derde film A Life in A Day. Daarnaast wordt ook een selectie sculpturen die deel uitmaken van de film, tentoongesteld.

Het oeuvre van Rinus Van de Velde leest als een multiversum, waarin verschillende verhaallijnen steeds parallel langs elkaar lopen. Hij meet zichzelf verschillende alter-ego’s aan die hem steeds toelaten verschillende persona’s toe te eigenen en op ontdekking te gaan in werelden die hem (nog) niet toebehoren. Het ankerpunt tussen al deze werelden is steeds de kunstenaar zelf, die via een weg van impersonaties, geconstrueerde leugens en appropriates steeds dichter komt bij de waarheid rond zijn eigen persoon en zijn kunstenaarschap.

Rinus Van de Velde
A Life in A Day
31 augustus – 7 oktober 2023
Tim Van Laere Gallery
Jos Smolderenstraat 50,
2000 Antwerpen

A Life in A Day

In zijn eerste film The Villagers vertrok Van de Velde vanuit een vooropgesteld narratief, waarbij hij zelf een kleine aanschouwende rol speelde. Dat verhalend gegeven evolueerde al naar een abstractere vorm in zijn tweede film La Ruta Natural. Voor deze film liet de kunstenaar een masker maken naar zijn gelijkenis, zodat één van zijn assistenten de rol van de kunstenaar kon spelen. Dit liet Van de Velde toe om zichzelf vanop een afstand te aanschouwen en zijn kunstenaarschap te analyseren en in beeld te brengen. Dat masker wordt ook opnieuw ingezet in A Life in A Day. Waar in La Ruta Natural de verhaallijn nog focuste op de creatie en vernietiging van zijn verschillende alter-ego’s, benadert A Life in A Day het kunstenaarschap van Van de Velde op een intiemere en puurdere manier, en worden we meegenomen in het innerlijk proces van de kunstenaar.

De film opent met een heel alledaagse scène waar de kunstenaar ontwaakt, zich aankleed en dan de deur uit wandelt met zijn aktetas om aan zijn dag te beginnen. Het motief van de aktetas speelt hierbij een belangrijke rol als de uitbeelding van een bundeling van gedachtes, ideeën en visualisaties. Ze speelt ook een belangrijke rol met het in beeld brengen van de ontmoeting tussen de kunstenaar en zijn galerist Tim Van Laere, waarbij de aktetas de plaats inneemt van het dialoog tussen deze twee spelers als een wisselwerking van gedachten en ideeën. Na zijn alledaagse ontmoetingen betreedt de kunstenaar vervolgens zijn imaginaire universum. Hier wandelt hij de natuur in waar hij in zijn isolement tot rust komt en als een pleinairist daar inspiratie vindt tot het maken van nieuw werk. Dit verlangen van de kunstenaar vinden we dan ook terug in de oliepasteltekeningen in de eerste ruimte van de tentoonstelling, waar een grote focus ligt op natuurlijke landschappen. Daarna neemt hij een sluiproute naar een ondergrondse, diep verborgen ruimte, waar we de innerlijke kluis van de kunstenaar terugvinden. In dit archief worden alle ideeën, gedachten, beelden en teksten verzamelt door de kunstenaar, die ze zorgvuldig systematiseert. Dat proces van onderzoeken, uitdiepen, toe-eigenen en heruitvinden is ook duidelijk zichtbaar deze tentoonstelling, waarin hij zowel tekeningen in houtskool, oliepastel en kleurpotlood en sculpturen toont. Al deze werken spreken boekdelen over de kunstenaar: over zijn ambities, twijfels, bezorgdheden, zijn momenten van geluk, maar ook van eenzaamheid, frustratie en verdriet. De overheersing van de persoonlijke stem van de kunstenaar in al zijn werken, maken het mogelijk voor hem om elke stijl toe te eigenen, zonder zijn eigen identiteit daarin te verliezen. Werken van Picasso, Van Gogh, Ensor, Matisse, Armen Eloyan, Alfred Wallis worden onmiskenbaar omgeleid naar een Rinus Van de Velde. Dat de kunstenaar veel kijkt naar zijn voorgangers en zich ook volledig onderdompelt in hun werk, brengt hij ook in beeld in zijn nieuwste film, waarbij hij tegen alle zwaartekracht in door een luik naar boven klimt in een naar David Hockney refererend zwembad. Ook in deze scene eigent Van de Velde zich het zwembad toe door de simpele handeling van zijn borstels uit te wassen in het zwembad, waarmee hij de kleur van het water verandert.

Rinus Van de Velde

Rinus Van de Velde (°1983 in Leuven, België) leeft en werkt in Antwerpen. Werk van de kunstenaar bevindt zich in verschillende internationale collecties, waaronder S.M.A.K. (Gent), M HKA (Antwerp), Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (Brussel), CAC (Malaga), Kunstmuseum Luzern (Luzern), FRAC des Pays De La Loire (Nantes), Museum Voorlinden (Wassenaar), Kunstmuseum (Den Haag), AZ Artgestion Collection (Bilbao), Kunsthalle Sao Paolo (Sao Paolo), KWM Art Center (Shangai), KPN Art Collection (Nederland), Stad Antwerpen (Antwerpen), Erasmus Universiteit (Rotterdam), Belfius Art Collection (Brussels) en Colleccion Solo (Madrid).

Foto: Courtesy Tim Van Laere, Antwerp – Rome, Club Paradis