Op 10 oktober presenteerden producenten Frank Aernout en Ann De Winne vol trots hun ambitieuze visie voor één zee van creativiteit. Hun doel is om vergeten meesterwerken in ere te herstellen en met een diepe passie te herbeleven. Het startschot voor deze opwindende reis is “Achter De Schermen,” een prachtige bewerking van “The Dresser” door Rikkert Van Dijck. Dit toneelstuk stond al lang op de verlanglijst van de geweldige Carry Goossens, en nu wordt zijn droom werkelijkheid.

In Achter De Schermen treden ze in de voetsporen van internationale grootheden zoals in 1983 de film van Peter Yates met als Dresser Tom Courtnay en Sir Albert Finney. Men maakte een remake in 2015 onder de regie van Richard Eyre met Anthony Hopkins als Sir en Sir Ian McKellen als The Dresser, die beide onlangs schitterden in de verfilming van dit meesterwerk. The Dresser kan je allen maar maken met top acteurs, ook hier doet men niet onder om twee toppers van Belgische acteurs in dit verhaal te laten spelen. Marc Cnops, voormalig directeur van het Raamtheater, betovert het publiek met een buitengewoon decor, dat een unieke aanschouwing biedt van de coulissen rond een getalenteerd acteur in dit toneelstuk.

Regisseur Rikkert Van Dijck wordt bijgestaan door het opkomende talent Mathieu Van Nieulande, wat deze voorstelling alleen maar spannender maakt. Bereid je voor op een betoverende reis in de wereld van de theaterkunst met “Achter De Schermen.”

ACHTER DE SCHERMEN, met niemand minder dan Carry Goossens en Frans Maas in de glansrollen. Dit stuk is een meesterlijke bewerking van The Dresser, een verhaal doordrenkt met liefde, drama, humor, onvoorwaardelijke toewijding en triomf.

Carry Goossens als The Dresser, terwijl Frans  Maes de rol van de rijpe Shakespeare-acteur Sir op zich neemt, met Ann De Winne als Her Ladyship, Sir’s langdurige minnares. De getalenteerde cast bestaat verder uit Leen Dendievel als Madge, Erik Goris als Geoffrey, en Eve Van Avermaet als Irene.

De voorbereidingen voor deze aangrijpende productie zijn onlangs in volle gang gezet. Maak je klaar om ondergedompeld te worden in de wereld van één zee en getuige te zijn van hun veelbelovende debuut met ACHTER DE SCHERMEN. Het belooft een buitengewone theaterervaring te worden.

Achter De Schermen naar The Dresser  met een geweldige Vlaamse topcast brengt u dit meesterwerk binnenkort op toneel in het Fakkeltheater.

Het Verhaal:

Engeland, Londen 1942, Tweede Wereldoorlog. Een reizend theatergezelschap dat alleen Shakespeare speelt, probeert verstrooiing en cultuur te brengen tussen alle chaos en ellende. De steracteur en zijn assistent zijn onafscheidelijk verbonden. De acteur voert zijn strijd, de assistent anticipeert. De wereld probeert te overleven. De steracteur ook. De assistent probeert hem te helpen, achter de schermen.

ACHTER DE SCHERMEN  is te zien in het Fakkeltheater vanaf november 2023 en zal door Vlaanderen touren vanaf januari 2024.
Alle info op www.eenzee.be.
Tickets zijn reeds ter beschikking op www.fakkeltheater.be

Cor Blancke

——————————————————————————————————–

 

Intervieuw van Gust Charrin met Frank Aernout

Eerst en vooral Frank, de naam?

Anne ( Anne De Winne-partner van Frank en medestichter van ÉÉN ZEE) en ik waren op zoek naar een naam en toen hoorden we tijdens een familiebijeenkomst een kleinkind tegen de oma zeggen: “Zo mooi, drie zwembaden in een zee”. Dit bleef bij ons hangen. We legden verband met onder meer: een zee van mogelijkheden, een zee van liefde, een zee van tijd. Kortom zoveel kon je errond doen en we hadden onze naam.

Hebben we het nu goed berekend: Frank Aernout zit in vier productiehuizen?

Ja in feite wel. Maar het zijn vier complete segmenten. Het is de bedoeling er zeker geen mengeling van te maken. Elk heeft zijn eigen identiteit.

Bij Judas Producties zit ik samen met Sam Verhoeven en hier is het beeld musical.

Met Het Achterland zijn we al jaren bezig met comedy en werken we veel met Jeroen Maes.

Paljas Producties was door Jeroen Maes overgenomen maar door zijn succes met Het Prethuis, dat veel tijd en energie vroeg, hebben we dit van hem overgenomen. Hier is het kleinschalige werk met altijd maar 1 of 2 acteurs en een soort van reizend theater. Ook het project rond het hernieuwen van het EAT ( Echt Antwerps Theater) zit hier in met” Onze Piet is ne Kwiet “ . in feite kan je dit een stunt noemen en we zien wel hoe dit verder loopt.

En dan is er nu ÉÉN ZEE. Hier gaat het over repertoire. De stukken die wat zwaarder zijn en met veel inhoud. We vonden dat er ook plaats moet zijn met dit soort van theater.  We gaan er ook verder mee, we hebben nu dit stuk en al twee in de planning. Ook is het de bedoeling om hier mee rond te gaan in Vlaanderen. Hierop hebben we al zeer veel respons gekregen met de lancering van  Achter de Schermen. De vraag in het hinterland is opmerkelijk  groot.

Voor dit genre gaan jullie veel zoeken op de Britse markt?

Ja zeker en ook de Amerikaanse. Tennessee Williams zou bv. ook kunnen. Er lag zelfs ook een Italiaans werk in de balans. Wie weet. In principe gaan we voor 1 productie per jaar.

Hoe is de puzzel voor dit stuk tot stand gekomen?

Een zeer leuk verhaal. Carry wou altijd al graag The Dresser doen,  het stond op zijn bucketlist.  Hij had in 2018 “Vergeet mij niet” gedaan. Het  verhaal over een dementerende grootvader en zijn kleinzoon. Hier werkte hij op het podium samen met Anne De Winne en dat klikte enorm. De regie was toen van Rikkert Van Dyck. Met al deze ingrediënten was het alleen nog maar een productiehuis zoeken en zo zijn wij ontstaan! Nog een extra stimulans was dat we Frans Maas konden strikken, de grandeur voor dit stuk.