Kant verleidt. Soms gebeurt dat subtiel en nauwelijks zichtbaar, zodat het stiekeme genot slechts is voorbehouden aan degene die het ragfijne textiel op de huid voelt. Soms zinnenprikkelend, stouter en vooral ook veel meer in your face, als een sterk fashion statement waarmee de drager trots uitpakt. Kant staat synoniem voor verlokking en bekoring, maar blijft steeds stijlvol en ravissant; als een snoepje dat je jezelf of je toeschouwer gunt.
Kant is een weefsel van draden, een toonbeeld van ambacht en precisie, en boordevol geschiedenis. De evolutie ervan is nauw verbonden met de ondernemende stedeling uit de late middeleeuwen. Vlaamse kant was (en is) een keurmerk van wereldniveau. Zelfs wanneer ambachtelijke kant plaats ruimt voor machinaal vervaardigde kant blijft de kwaliteit hoog.
Van bij de geboorte tot aan de dood: kant is een constante in alle belangrijke levensstadia. Doorheen de geschiedenis keert dit textiel steeds terug bij rituele hoogtepunten van het bestaan. Van doopsel tot huwelijk, van liturgie tot rouw. Kant weet iedereen te bekoren: van de ingetogen kapjes van de kantwerksters zelf tot de somptueuze klederdracht van de beau monde.
Door de industrialisatie krijgt kant een gedaanteverwisseling. Kant wordt pikant. Waar het textiel eerst werd gebruikt om elk stukje bloot zedig te bedekken, wordt kant tegenwoordig verwerkt in lingerie of onderkleding, om het lichaam op te sieren. Aan de bakermat van deze bloeiende textielindustrie staat het Vlaamse bedrijf Van de Velde.

Kant is kunst, ook vandaag. Nationaal en internationaal wordt teruggegrepen naar oude ambachtelijke technieken om ze te verwerken in hoogst originele creaties. Kunstenaars slaan doelbewust een brug naar het verleden. Kortom, PiKANT! belicht een rijkelijke en veelzijdige geschiedenis van kant, door de culturele rijkdom van Vlaanderen.

Topstukken uit de tentoonstelling
Kant als levensdraad neemt de bezoeker mee in de tijd. Aan de hand van topstukken uit de kunstgeschiedenis – met namen als Rubens, Van Dyck, Jordaens – en van onwaarschijnlijke hoogtepunten uit de kantgeschiedenis volgt de bezoeker de levensloop van de mens, van doop, over huwelijk tot dood.
Pikante kant presenteert in een spectaculaire enscenering de geschiedenis van de lingerie in de 20ste eeuw. In de hoofdrollen: beha’s, slipjes, korsetten en unieke vintage cars in een ondeugende dialoog.
Kant als kunst toont het neusje van de zalm van de contemporaine kantkunst, met internationale en monumentale hoogtepunten in de dreef van het kasteel, in de erfgoedkapel Sint-Gudula en in de Sint-Martinuskerk van Moorsel.

Waterkasteel
The Phoebus Foundation tovert het Waterkasteel van Moorsel en haar nabije omgeving om tot een adembenemend decor voor een overdaad aan kant, met een hoogstaande selectie van stukken uit binnen- en buitenland, zowel uit privécollecties als musea. Kanten doop- en bruidskledij, spectaculaire avondjurken en kleine schatten versmelten met de grandeur van topwerken van Vlaamse meesters zoals Rubens, Jordaens en Van Dyck. Kom kijken hoe het glimmende koetswerk van vintage auto’s een sensuele wisselwerking vormt met historische korsetten en lingerie; alles ademt luxe, stijl en elegantie. Een gewaagde scenografie laat de rijkdom van kant stralen: een must-see deze zomer.
Orangerie
De tentoonstelling vindt plaats in de Orangerie van het Waterkasteel van Moorsel. Dit renaissancistische waterslot deed in de zestiende eeuw dienst als slot van de heerlijkheid Moorsel en werd gebouwd in opdracht van Carolus van Croy, abt van Affligem en later bisschop van Doornik. De gloednieuwe Orangerie, gebouwd in stijl van het kasteel, biedt uitzicht op het prachtige park van het domein dat eveneens toegankelijk is voor bezoekers. Ideaal voor een heerlijke zomerwandeling.
Sint-Gudulakapel en Sint-Martinuskerk
De Sint-Gudulakapel en de Sint-Martinuskerk bieden de ideale setting voor de presentatie van hedendaagse kantkunst. De vijftiende-eeuwse kapel, gewijd aan de Heilige Gudula, en de zeventiende eeuwse kerk met fundamenten uit de twaalfde eeuw zorgen voor een prachtig historisch kader dat de hedendaagse creaties laat schitteren.

Wandelroute
Het kasteelpark is voor de duur van de tentoonstelling (uitzonderlijk) geopend voor bezoekers. Een wandeling door het park is zeer de moeite waard. 
Heeft u de smaak te pakken? Wandel dan wat verder door de directe omgeving. Er is een Faluintjes wandelroute beschikbaar. U vindt de afgedrukte versie hiervan in de exposhop. 
Liever een fijne fietstocht in de Faluintjesstreek? Dat kan natuurlijk ook. Bekijk de Faluintjes fietsroute. 

Praktisch
Adres en route
Orangerie van het Waterkasteel, 9310 Moorsel (deelgemeente van Aalst)
De routebeschrijving.
Openingsuren
30 mei t/m 30 september 2019
Elke dag van de week open, 7/7, van 11:00u tot 18.00u
Laatste tickets om 17u (u heeft de tijd nodig > 3 verdiepingen) 
Toegangsprijzen
Standaardtarief €10
Kortingstarief €7 
Gratis voor jongeren t/m 18 jaar en voor studenten
Meer informatie over de tarieven vind je op de pagina bestel je tickets.
Meer informatie over groepsbezoek op de pagina groepen.
Inclusief
Met uw ticket krijgt u
Toegang tot de tentoonstelling;
Audioguide voor uitleg bij de werken die getoond worden;
Het boek Portret van een jonge vrouw, uitgave van The Phoebus Foundation  (1 exemplaar per koppel/gezin);
Kanttekeningen, een boeiend spel voor het hele gezin, waarmee u spelenderwijs de diverse kanten van de tentoonstelling ontdekt, met prijsje voor wie de dader vindt;
Bovendien kunt u genieten van een wandeling door de kasteeltuin (die alleen voor de periode van deze tentoonstelling geopend is voor bezoek). Onderweg ontdekt u nog een paar kunstwerken.

Rondleidingen
Liever een rondleiding met een gids? Dat kan. Reserveer je gids via de website van Visit Aalst. 

Foto’s: www.pikant.vlaanderen