De lerarenopleiding van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) bouwde al enkele jaren ervaring op in een vak rond mentaal welbevinden, en onderstreept vandaag het belang ervan. “Drie jaar geleden lanceerden we het vak ‘Focus op persoon’, en daar zien we nu de eerste resultaten van. Dit vak stimuleert het mentaal welbevinden van onze studenten én het stelt hen in staat om rond mentaal welbevinden aan de slag te gaan met de leerlingen in hun klas”, vertelt Katrien Hens, docente in de opleiding.

Directe aanleiding toen waren de cijfers voor uitval door burn-out bij leraren. Met corona wint het vak uiteraard nog aan belang. “Welbevinden is een kernwoord geworden, niet enkel in het onderwijs, maar in de hele maatschappij. Inzetten op sociaal-emotionele vaardigheden is een absolute must en zou een plaats moeten krijgen in elke opleiding”, stelt Katrien Hens. “We willen onze studenten leren inzetten op hun eigen emotioneel welzijn en bijgevolg ook op dat van de leerlingen in hun klas.”

Dat het mentaal welbevinden van studenten door corona erg onder druk staat, lijdt geen twijfel. “Maar we merken wel dat er studenten zijn die nu de vruchten plukken van de technieken die ze de voorbije jaren aangeleerd kregen. Ze hebben als het ware voor de storm al ontdekt hoe ze bepaalde tools kunnen inzetten om aan hun mentaal welzijn te werken”, aldus de docente.

De studenten lager onderwijs krijgen het vak in hun eerste en tweede jaar. Ze zijn vaak nog erg zoekend in wie ze zijn en waar ze naartoe willen. Dit vak helpt hen om hierover te reflecteren en antwoorden te zoeken bij zichzelf. Katrien Hens: “We zoomen in op communicatie, feedback, de groep, henzelf en veerkracht. Zeker nu ervaren ze veel druk door corona, door de maatschappij, door hun studies die anders verlopen en hun verwachtingen die ze vaak noodgedwongen moeten bijstellen. Daar moeten ze mee leren omgaan.”

Tweedejaarsstudent Caro Van de Vyver (22) vertelt: “Vanuit het vak ga je op een heel andere manier naar dingen kijken. Je staat stil bij jezelf en je eigenwaarde. Er zijn heel veel mensen die om je geven! Vaak zie je dit zelf niet, maar als je eenmaal roept voor hulp tijdens je obstakels, zal je zien dat er altijd mensen zijn om je op te vangen. Durf hulp te vragen en te aanvaarden.” 

Eerstejaarsstudente Anne Van Gilse (19) vult aan: “Wat we in Focus op persoon meekregen, is dat het belangrijk is om erkenning te krijgen persoonlijk, maar ook in het professionele leven. In deze bizarre tijden is het nog belangrijker om zelf de kans te krijgen om te spreken en te luisteren én om gehoord te worden.”

Het vak focust eerst op het niveau van het welbevinden van de student, in het tweede jaar op het niveau van de leerlingen. Het is een combinatie van theorie, casussen en een intensieve flexweek met workshops en groepswerk.

De eerstejaarsstudenten nemen deel aan dit vak in kleine klasgroepen: “Zo voelen ze zich veilig om over kwetsbaarheid in gesprek te gaan. Het geeft hen extra kracht om daarna de onderwijswereld in te stappen en een verschil te kunnen maken voor het emotioneel welbevinden van kinderen. Feel good to do good”, stelt de docente.

Katrien Hens: “We zijn blij dat we met dit vak al de eerste stappen gezet hebben in het broodnodig werken aan het langetermijngeluk van onze jongvolwassenen en hun toekomstige leerlingen.”

De docente werkte het vak uit samen met Cathy Crabbe en Annelies Van Santvliet. Ook andere hogescholen toonden al interesse om met dit vak aan de slag te gaan in de lerarenopleiding.