Greenpeace daagde – op vraag van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) – 5 studententeams uit Finland, Nederland en België uit om hun socialemediastrategie mee uit te bouwen. De Karel de Grote Hogeschool (KdG) organiseert voor haar studenten Cross Media Management, Event- en Projectmanagement en Business & Languages al enkele jaren een internationale competitie ten voordele van verschillende ngo’s en dit jaar was Greenpeace aan de beurt. 

Donderdag 12 maart stellen de studenten hun innovatieve ideeën voor. De opdracht hoort bij hun eindwerk ‘International Digital Strategy’. De jury duidt vrijdag een winnaar aan wiens strategie het beste past bij de probleemstelling van Greenpeace.

Sofie Van der Heyden, Social Media Officer van Greenpeace België: “We krijgen heel veel positieve commentaren op onze sociale media, maar helaas merken we ook een toename van het aantal trollen. We zijn erg blij dat deze gemotiveerde studenten samen met ons een creatieve oplossing willen zoeken en zijn enorm benieuwd naar hun ideeën.” 

De studenten Cross Media Management, Event- en Projectmanagement en Business & Languages zoeken samen met studenten van de universiteit van Windesheim in Nederland en de universiteit van Haagia Helia in Finland de juiste communicatiestrategieën uit om om te gaan met negatieve reacties op sociale media en bruggen te slaan in plaats van verder te polariseren. 

“We staan nog maar aan de vooravond van de jury, en ik kijk nu al erg tevreden terug op dit project. We hebben zoveel geleerd op zo een korte tijd – daar mogen we trots op zijn”, vertelt Silke Declercq, captain van het Belgische team. “Ik ben ook erg benieuwd naar de ideeën van de internationale teams – zo spannend!”

“Het vak waarin deze competitie ingebed is, is een echt leerlab waarin we mikken op ‘High impact learning’”, vertelt Gaëlle Buysschaert, docente in de opleiding. “We willen onze studenten klaarstomen voor de toekomst, en meer doen dan hen alleen maar voorbereiden op een snel veranderende wereld: we willen hen aanleren hoe ze de toekomst zelf vorm kunnen geven. Ze leren kritischer denken en werken vaker zelfsturend dan vroeger. En we staan in dialoog met de rest van de maatschappij. Het is een win-win voor alle betrokken partijen.”

Donderdag 12 maart om 14 u. stelt elk team haar crossmedia-strategie voor aan een beroeps-, academische en vakjury op campus Groenplaats (Nationalestraat 5, Antwerpen). Het winnend team wordt vrijdagmorgen bekendgemaakt.