De eindejaarshow van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen gaat dit jaar digitaal vanwege de coronacrisis. De stad besliste om vanuit haar stadsmarketingfonds die ‘WWWSHOWWW’ met 75.750 euro te ondersteunen.
 
Met haar stadsmarketingfonds ondersteunt Antwerpen organisaties die een interessant project hebben dat kan bijdragen aan het (inter)nationale imago van de stad. De eindejaarshow van de Modeafdeling heeft op dat vlak een stevig palmares. Mode is een van de grote troeven van de stad, en dit evenement zet die creativiteit volop in de schijnwerpers.
 
Claude Marinower, schepen voor marketing en communicatie: “De mode- en retailsector staat wereldwijd onder druk. Kijk maar naar vraagstukken over duurzaamheid, de snelheid van de industrie (fast fashion), e-commerce en leegstand. De sector moet mee evolueren met die mondiale veranderingen. Door een breed gedragen plan van aanpak uit te werken, in samenwerking met de sector, willen we de positie van Antwerpen als internationale mode- en shoppingstad versterken. We bouwen aan een gezamenlijke visie, strategie en aanpak om mode in de stad verder te ontwikkelen. Enerzijds als unieke troef voor Antwerpen in de nationale en internationale promotie en anderzijds als creatieve groeicluster. Mode is én blijft een belangrijk onderdeel van onze Antwerpse identiteit. Daarom willen we, naast de plannen die op tafel liggen voor 2021, de Modeafdeling ook steun bieden in deze moeilijke periode zodat hun jaarlijkse eindejaarshow toch kan doorgaan. Ze hebben snel geschakeld om hun befaamde show op een digitale én innovatieve manier toch te laten doorgaan.”
 
Digitaal defilé
De show van de afstuderende modestudenten is een jaarlijkse traditie in Antwerpen. Door de coronacrisis zal hij jammer genoeg niet op dezelfde manier als anders doorgaan. Maar de school en de studenten werkten een aantrekkelijk digitaal alternatief uit, de ‘WWWSHOWWW’.
 
Op zaterdag 27 juni vanaf 20 uur zal het afstudeerevenement live en gratis te beleven zijn via een dynamisch online platform, als een kruisbestuiving van modetradities en hoogtechnologische hulpmiddelen. WWWSHOWWW is een virtuele, hedendaagse omgeving waarin de fysieke creaties van de studenten tot leven komen. Het volledige programma is avondvullend. Een catwalk van computerbestanden vertegenwoordigt het beste van wereldwijd designtalent dat het kwaliteitslabel van de Antwerpse Modeafdeling mag dragen. Alles staat klaar voor een virtueel feest en een vooruitblik op de toekomst van de mode. Kers op de taart is de presentatie van de afstudeercollecties van de Masters, met de Handelsbeurs als decor.
 
Tickets of reservatie zijn niet nodig. Alles vindt plaats op www.showww.be. Wie daar op voorhand zijn mailadres ingeeft, ontvangt een bericht wanneer het platform live gaat.
 
Indienen project stadsmarketingfonds
Het stadsmarketingfonds is sinds 2018 actief. Organisaties die een project willen indienen vinden alle informatie op www.antwerpen.be.