De stad Antwerpen werkt samen met het Antwerpse bedrijf Helicus om de mogelijkheden van medische transportvluchten per drone in de stad te onderzoeken. Transporten per drone zijn sneller en betrouwbaarder dan transport over de weg en dragen niet bij aan filevorming. De eerste succesvolle testvlucht in de stad vond plaats op 3 oktober. De testen passen binnen het Europese programma rond ‘Urban Air Mobility’, waarin de stad zich engageerde om de inzetbaarheid van drones in hulpverlening aan te tonen.
 
Drones zijn een alternatief voor transport over de weg en kunnen een antwoord bieden op de mobiliteitsproblematiek. De stad Antwerpen onderzoekt daarom hoe ze drones kan inzetten voor verschillende toepassingen. Zo kunnen drones bijvoorbeeld ingezet worden in de strijd tegen sluikstort, kunnen ze politie en brandweer beeldondersteuning bieden vanuit de lucht, of kunnen daken van stadspatrimonium met drones efficiënt geïnspecteerd worden op schade of lekken.
 
Ook voor medisch transport kunnen drones een uitkomst bieden. De stad Antwerpen ging een partnerschap aan met Helicus om de mogelijkheden daarvan te onderzoeken. Het bedrijf zal onder andere apotheekpreparaten, menselijk weefsel, alsook bloed- en urine stalen per drone vervoeren. Luchttransport garandeert een tijdige levering en ontlast de wegen. Artsen van de Antwerpse ziekenhuisgroepen legden mee de basis voor het programma en bepalen de kwaliteitscriteria en randvoorwaarden voor een succesvol transport.
 
Na een uitgebreid testprogramma in afgelegen gebieden, vond een eerste succesvolle testvlucht in de stad plaats op 3 oktober 2019. De drone steeg op op het dak van GZA Ziekenhuizen campus Sint-Augustinus en landde op het dak van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Momenteel gaat het om een reeks testvluchten, die tot doel hebben om de effectieve inzet van dit soort transport voor te bereiden in samenwerking met de verschillende betrokken medische en luchtvaartautoriteiten. 
 
“Ziekenhuizen gaan in de toekomst steeds meer hun labo-activiteiten centraliseren”, zegt Fons Duchateau, schepen voor gezondheids- en seniorenzorg. “Transporten van preparaten en stalen moeten dan ook centraal worden gecoördineerd. Drones verzekeren dat het transport van en naar deze labo’s snel en efficiënt kan plaatsvinden. Dat is in het belang van alle patiënten.”
 
Antwerpen als testbodem voor drone-innovaties
“Antwerpen zet sterk in op technologische innovatie om haar dienstverlening te verbeteren en stedelijke uitdagingen aan te pakken. Het luchtruim boven de stad is een erg complexe omgeving, door de nabijheid van zowel een grote industriehaven als een luchthaven. Dat maakt Antwerpen tot de ideale testbodem voor drone-innovaties. Als de medische transporten veilig kunnen verlopen in deze complexe stedelijke context, dan kunnen ze ook succesvol worden geïmplementeerd in andere steden en regio’s”, zegt schepen voor innovatie Claude Marinower.
 
Burgemeester Bart De Wever ondertekende in september 2018 het Europees manifest ‘Urban Air Mobility’. Daarin engageren verschillende steden zich om demonstratieprojecten op te zetten rond de inzet van drones in de publieke sector. De steden willen zo onderzoek stimuleren en een draagvlak creëren binnen de publieke en private sector. Het manifest spoort samen met de nieuwe Europese wetgeving en de oprichting van een Europese marktplaats voor dronetoepassingen. De projecten lopen uiteen van medisch transport tot passagierstransport, leveringen en beveiliging.
 
Over Helicus
Helicus ondersteunt zorginstellingen in hun logistieke vraagstukken. Het coördineert medische drone-projecten voor haar partners uit de luchtvaartindustrie (SABCA), luchtverkeersleiding (skeyes), telecomoperatoren (Proximus en Orange), verzekeringsmaatschappij Baloise, softwareleveranciers (NSX en Unifly), de onderzoeksgroepen imec (UA) en COSIC (KUL), de logistieke speerpuntcluster (VIL) en de Antwerpse ziekenhuisgroepen ZNA, GZA, Helix en Jessa (Limburg). Helicus coördineert de testvluchten vanuit zijn commandocentrum in The Beacon.
 
Helicus is partner in het Europese SAFIR-project, dat in september plaatsvond in de Haven van Antwerpen. Verder coördineert Helicus het federale Medrona-project (onderdeel van Smart Mobility Belgium) en het regionale HAI-SCS project (Vlaanderen en Brussel). Met deze projecten wensen de partners stap voor stap een veilige en sociale werking van drone-technologie aan te tonen.