Als smart city lanceerde stad Antwerpen een oproep naar voorstellen om van de Groenplaats als centraal plein ook de digitale toegangspoort van de stad te maken. Bureaus Yellow Window en Kan Design kwamen als laureaat uit de bus met hun gezamenlijke voorstel voor een digitale waterpartij aan het Rubensstandbeeld.
 
Dit voorjaar ging stad Antwerpen op zoek naar een innovatieve digitale creatie voor de Groenplaats die op een treffende manier de uitstraling versterkt van Antwerpen als smart city. Een smart city of slimme stad maakt gebruik van informatietechnologie en het internet der dingen om verschillende zaken zoals verlichting en afval te beheren en te besturen.
 
Uit de 36 inzendingen koos een professionele jury de bureaus Yellow Window en Kan Design als laureaat. Zij stelden een digitale waterpartij aan het Rubensstandbeeld voor met ledtegels op de grond. Dat biedt verschillende mogelijkheden, denk aan een digitale wensvijver of een digitaal waterballet. Bovendien is er een wisselwerking mogelijk met de mobiele stadsapp die Antwerpen gaat ontwikkelen. Ook de verwijzing naar water past mooi bij Antwerpen als stad aan de stroom.
 
De ontwerpers die de plannen voor de heraanleg opmaken, zullen nu bekijken of en hoe het winnende wedstrijdconcept kan geïntegreerd worden in het plein. Daarbij komen ook nog andere innovatie ideeën aan bod.
 
Claude Marinower, schepen voor innovatie, digitalisering en openbaar domein: “We gingen met deze wedstrijd echt op zoek naar iets dat Antwerpen een innovatieve uitstraling kan geven. Het uiteindelijke resultaat moet een creatie zijn die iedereen een wauw-gevoel geeft, een echte landmark met praktisch nut midden in het centrum. Ik ben alvast blij met de respons en de creatieve ideeën die de oproep opleverde. De laureaat heeft blijk gegeven van een creatieve en innovatieve visie waarbij ook de link met de stad niet uit het oog wordt verloren. Nu is het aan het ontwerpteam voor de heraanleg van de Groenplaats om verder aan de slag te gaan en te kijken wat effectief mogelijk is.”