Stad en OCMW Lier focussen zich al langer op de digitalisering en automatisering van de organisatie. Denk maar aan de notarisbrieven, de digitale bouwaanvraag en het e-loket op de website waar al een heel aantal zaken digitaal kunnen zonder dat je een afspraak in het stadskantoor nodig hebt. Ook voor de financiële afhandeling van de organisatie bleven stad en OCMW Lier niet stilstaan. Integendeel, door een upgrade van het systeem waarmee de facturen van de leveranciers binnen stad en OCMW verwerkt worden, kunnen digitaal bezorgde facturen voortaan meteen automatisch ingelezen worden in het boekhoudpakket. Met een snellere verwerking én betaling als resultaat. Een hele vooruitgang dus, voor zowel stad als OCMW die tezamen jaarlijks zo’n 15.000 facturen verwerken.

Gedaan met papieren facturen. Of toch bijna, want het blijft voor leveranciers mogelijk facturen op papier in te dienen. De leveranciers worden per mail op de hoogte gebracht over de nieuwe werking en worden hierbij wel gestimuleerd om het vanaf nu digitaal te doen. Om dubbele facturen te vermijden, mogen leveranciers vanaf het moment dat ze starten met digitale facturen geen papieren exemplaren meer versturen.

De digitalisering voor het indienen van de facturen brengt alleen maar voordelen met zich mee: de gemeentelijke financiële administratie wordt vereenvoudigd, de papierberg vermindert én de facturen kunnen sneller verwerkt worden. Stad en OCMW Lier blijven zich hiermee inzetten op de verdere automatisering en digitalisering van de organisatie.