Meer dan 300 organisaties gingen al aan de slag met tools en praktische tips van stad Antwerpen om discriminatie bespreekbaar te maken in de klas en op de werkvloer. De stad organiseert ook nog gratis trainingen voor inwoners en workshops voor werkgevers om discriminatie, racisme en intimidatie aan te pakken. De acties passen in de campagne Allemaal Antwerpenaar, die inwoners oproept om te reageren tegen discriminatie. 

Allemaal Antwerpenaar 

Met de jaarlijkse campagne Allemaal Antwerpenaar roept stad Antwerpen bewoners op om te reageren bij discriminatie, racisme en intimidatie. De campagne liep dit jaar van 26 februari tot en met 24 maart en eindigt daarmee in de periode rond de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie op 21 maart. Dit jaar werden ook scholen en bedrijven actief betrokken bij de campagne.

Schepen voor gelijke kansen Karim Bachar: “We blikken opnieuw terug op een zeer geslaagde actie. De boodschap ‘Reageer. Altijd.’ was overal in Antwerpen zichtbaar. We blijven ook inzetten op inhoudelijke verdieping, met gratis omstaanderstrainingen, e-learnings, een lerend netwerk voor werkgevers en toolpakketten voor scholen. Zo werken we samen aan een stad waar iedereen 100% zichzelf kan zijn.”

Scholen en bedrijven  

Discriminatie is vaak moeilijk te bespreken. Vooral scholen en bedrijven hebben nood aan handvaten. Daarom bood de stad tijdens de campagne toolkits aan die discriminatie, racisme en intimidatie bespreekbaar maken in de klas en op de werkvloer. De toolkit bestaat uit stickervellen, affiches en kaarten om een gesprek over discriminatie te starten. Meer dan 300 organisaties, waaronder ongeveer 40 bedrijven en 100 scholen, bestelden zo’n toolkit. Dat zijn er 100 meer dan vorig jaar.

Onlangs nog verdeelde stad Antwerpen 20.000 kleurpotlodensets met 6 verschillende huidskleuren onder leerlingen van het eerste en tweede leerjaar. Ook die actie paste in de campagne Allemaal Antwerpenaar en helpt scholen om diversiteit en discriminatie bespreekbaar te maken.

Gratis training voor Antwerpenaren 

De campagne werd dit jaar afgetrapt met een interactieve kubus in de Stadsfeestzaal. De kubus spoorde voorbijgangers aan om mee te doen met een online quiz, die mensen bewust maakt van manieren om te reageren op discriminatie.

Schepen voor marketing en communicatie Erica Caluwaerts: “Meer dan 7.000 bezoekers namen deel aan de online quiz. Daarbij bestelden ongeveer 40 bedrijven en 100 scholen de toolkit. In totaal werden er 93.000 stickervellen, 4.600 affiches en 1.350 kaarten besteld. Een duidelijk signaal dat de Antwerpenaar strijdt tegen discriminatie, racisme en intimidatie. Niet alleen in onze straten, maar ook op de werkvloer en in onze scholen.”

Via een gratis training kunnen Antwerpenaren in een veilige omgeving leren reageren op ongewenst gedrag als omstaander. De trainingen worden doorheen het hele jaar georganiseerd.

Lerende netwerken voor bedrijven 

Ook bedrijven krijgen handvaten om te strijden tegen discriminatie. Stad Antwerpen organiseert dit jaar twee gratis lerende netwerken rond een inclusieve werkvloer. Het eerste lerende netwerk gaat door op 16 mei en gaat over de onbewuste vooroordelen die meespelen bij werving, selectie en loopbaankansen.

Bedrijven kunnen zich inschrijven via work@antwerpen.be. Meer informatie over de lerende netwerken is te vinden op www.talentvinders.antwerpen.be.

Meer tips over hoe te reageren op discriminatie zijn te vinden op www.allemaalantwerpenaar.be.

Foto: Copyright headerbeeld: © Victoriano Moreno.

Foto: Marina Couwels