Sofie Van de Velde Gallery presenteert een solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenares Germaine Kruip (Castricum, 1970). Met de tentoonstelling, getiteld Split Second, wil Kruip de bezoeker ​anders naar de dagelijkse realiteit laten kijken, door middel van een nieuwe ervaring van waarneming, tijd, meetkunde en ritueel.
Haar installaties en objecten begeven zich op de grens van kunst en werkelijkheid. Ze wil zichtbaar maken wat in zekere zin al aanwezig is door met haar werk de blik van de toeschouwer in een richting te sturen. Zo bouwde ze eerder al in het Stedelijk Museum in Amsterdam een podium voor een raam, zodat de bezoekers het gekrioel op straat waarnamen als was het een schilderij.

Kruip kende reeds vele professionele carrières. Ze heeft een verleden als model, waar ze geïntrigreerd werd door de werking van licht – als object van uitlichting van de fotograaf. Zij maakte van 1993 tot 1998 als art director en scenograaf deel uit van toneelgezelschap De Mug met de Gouden Tand. Sinds haar overgang van het theater naar de beeldende kunst aan het begin van deze eeuw, verkent Kruip verschillende lijnen in haar denken en haar werk; haar interesse in efemeraliteit en waar deze kort beklijft in een fysiek of visueel moment; in scenografie van oncontroleerbare of ongrijpbare fenomenen, zoals het steeds veranderende daglicht en het verstrijken van de tijd; in ritueel en performance als abstracte momenten van het dagelijkse leven; in historische an kunsthistorische voorbeelden van pogingen om door middel van geometrie tot abstractie te komen – en tot slot in het streven, de theorieën en ideologieën die aan deze pogingen ten grondslag liggen. Nu is er dus een selectie van haar werk te zien bij Sofie Van de Velde in Antwerpen.
De taal van simpele geometrische vormen, zoals cirkels of vierkanten, is diep geworteld in de geschiedenis van ideeën, religie en kunst. Kruip gebruikt deze vormen om de relatie te onderzoeken tussen kunst en ritueel in repetitieve gebaren, die tot doel hebben de perceptie subtiel te veranderen. Door de nadruk te leggen op de gestieke en fysieke oorsprong van abstracties, onderzoekt zij of een absolute abstractie überhaupt ooit mogelijk kan zijn. Germaine Kruip ontving de Charlotte Köhler Prijs in 2001 en de Prix de Rome (2e prijs) in de categorie theater/autonome kunst.
Een aantal recente solo-tentoonstellingen van Kruip zijn: Geometric Exercises, Parra & Romero, Madrid, Spanje (2013); A possibility of an abstraction, The Approach, Londen (2013); Eye Trap/Metropole Orkest/IFFR, eendaagse performance op 3 februari, Rotterdam (2012); A Room, 24 Hours II, Pilar Parra en Romero, Madrid, Spanje en the Approach, Londen (2010); Only the title remains, Museum De Paviljoens, Almere (2009-2010); Aesthetics as a way of survival, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, Duitsland (2009).
Germaine Kruip
Split Second
26 oktober – 3 december 2017
Gallery Sofie Van de Velde – Nieuw Zuid
Léon Stynenstraat 21, 2000 Antwerpen