Smart Port is een van de vijf speerpunten van de stad Antwerpen om uit te groeien tot een Europese referentie voor het Internet of Things. De Antwerpse start-up T-Mining heeft al een eerste concrete toepassing ontwikkeld: een sluitend systeem voor het afhalen van de container in de haven.
Het grote toverwoord hiervoor is blockchain, waarmee je op een betrouwbare en waterdichte manier rechten kan transfereren van de ene partij naar de andere.
Nico Wauters, CEO T-Mining, schetst het probleem waarvoor blockchain een oplossing biedt.
“Chauffeurs die een container komen afhalen, moeten zich identificeren via hun Alfapass en krijgen de container mee op basis van een pincode. Deze pincode wordt gegenereerd door de terminaluitbater die ze bezorgt aan de expediteur. De expediteur regelt het transport en bezorgt de code aan de transporteur. Vaak besteedt de transporteur deze opdracht uit aan een onderaannemer: opnieuw een partij die de code kent. Bovendien gebeurt het communiceren van deze code op verschillende manieren: via e-mail, fax, sms … Het is een omslachtige procedure die niet echt sluitend is, omdat je een pincode kan onderscheppen, met alle gevolgen van dien. Blockchaintechnologie zorgt ervoor dat de code overbodig wordt en dus niet in het bezit kan komen van malafide personen.”
Hoe werkt blockchaintechnologie precies?
NW: “Blockchain is een database waarvan de inhoud opgeslagen zit op een reeks verschillende computers (nodes) bij de verschillende partijen. Omdat elke wijziging in de database onmiddellijk overal tegelijk wordt geregistreerd, is het nagenoeg onmogelijk om het systeem te hacken en gegevens te

Nico Wauters

wijzigen. Deze databank wordt niet door een centrale partij gecontroleerd, maar door iedereen die op dit netwerk is aangesloten. Alle gegevens en transacties kunnen pas plaatsvinden als iedereen op dat netwerk zijn fiat geeft.
Blockchaintechnologie is dé technologie bij uitstek voor partijen die met elkaar moeten samenwerken en in zekere zin concurrenten zijn van elkaar. Aangezien ze controle willen houden over wie wat weet en wanneer, is er een deel gevoelige informatie die ze liever niet willen delen met elkaar. Blockchaintechnologie maakt dat mogelijk.”
T-Mining heeft deze technologie afgelopen uitgetest op de terminal van MPET, samen met een vervoerder en een expediteur?
NW: “We hebben alle informatie die nodig was voor de vrijgave van een container gegroepeerd in een database. Enkel de betrokken partijen hebben toegang tot deze informatie. Daarnaast wordt er een digitaal recht gecreëerd op de blockchain. Wie eigenaar is van het recht, mag de container ophalen aan de terminal. Dankzij blockchain kan je dit recht transfereren tussen partijen. De ontvanger van het recht is op die manier zeker dat de zender niet meer over het recht beschikt. En zo ben je ook zeker dat niemand het recht zomaar kan onderscheppen en zomaar aan de haal gaat met de container. Alles wordt immers geregistreerd op de blockchain.
Een blockchain netwerk bestaat uit verschillende nodes waarop steeds dezelfde informatie beschikbaar is (de ledger) Deze manier van werken geeft een dubbele veiligheid: als mijn computernetwerk op de een of andere manier zou uitvallen, zijn er nog altijd die andere partijen die dezelfde database hebben waardoor de goederenstroom niet wordt geblokkeerd. En het maakt alles natuurlijk veel veiliger waardoor fraude nagenoeg uitgesloten is.
Hiervoor hebben we afgelopen zomer de bestaande systemen van de terminal en de carrier gelinkt met de blockchain. De freight forwarder gebruikte onze webapp en de truckers gebruikten onze mobiele app om ook op de terminal gebruik te kunnen maken van de blockchain.”
Hoe gaat alles nu concreet in zijn werk?
NW: “Stel: jij bent een chauffeur. Je meldt je aan op de terminal met je Alfapass en je opent de app die wij hiervoor ontwikkeld hebben. Deze app is trouwens uitgerust met geofencing en zal pas werken indien jij je op de juiste terminal bevindt. Als alles klopt, krijg jij van de app een tijdelijke pincode waarmee je de container kan ophalen. Op termijn zal ook deze pincode vervallen en zal een melding van de app op zich al voldoende zijn om de container te mogen ophalen.
Het pilootproject is ondertussen met positief resultaat afgerond. Hoe gaat het verhaal verder?
NW: “We gaan dit uitbouwen tot een commercieel product door zo veel mogelijk terminaloperators, expediteurs, vervoerders … te laten aansluiten op dit blockchainnetwerk. We hebben ook een samenwerkingsakkoord afgesloten met het Antwerpse dataplatform NxtPort. Daarnaast laat blockchain ook toe om documenten op een veilige manier over te dragen of om de fysieke flow van een container volledig in kaart te brengen. Er zijn nog heel veel toepassingen mogelijk met deze technologie.”
Foto’s: Port of Antwerp