Van 26 september 2019 tot en met 12 januari 2020 staat de Antwerpse componist en kunstverzamelaar Albert De Vleeshouwer centraal in de Schatkamer van het museum. En dit maal mag je ‘schatkamer’ letterlijk nemen: de vitrines zijn gevuld met kostbaar zilverwerk en andere siervoorwerpen die De Vleeshouwer verzamelde en bij zijn dood in 1913 aan Museum Vleeshuis naliet.

donderdag 26 september 2019 tot zondag 12 januari 2020 van 10:00 tot 17:00
Individuele bezoekers
In 2019 viert Museum Vleeshuis | Klank van de Stad de muzikale wereld van twee bijzondere Antwerpenaren: stadsontwikkelaar Gilbert van Schoonbeke (1519-1556) en mecenas, componist en kunstverzamelaar Albert De Vleeshouwer (1864-1913). Hun levens zijn nauw verbonden met gouden tijdperken van economische en artistieke bloei in Antwerpen.
Antwerpen in de 19de eeuw
In de tweede helft van de 19de eeuw groeit Antwerpen in alle opzichten. De haven bloeit en breidt steeds verder uit, en de bevolking neemt toe, van 55.000 in 1815 naar 225.000 in 1890. Ook de kunsten bloeien en belangrijke schilders (zoals Nicaise De Keyser), auteurs (zoals Hendrik Conscience) en componisten (zoals Peter Benoit) drukken hun stempel op het artistieke leven. De jonge natie België zoekt een identiteit en ontdekt het eigen verleden. In Antwerpen staan de Gouden Eeuw (de 16de eeuw) en de Zilveren Eeuw van Rubens (1600-1640) centraal: zij zijn steeds vaker het onderwerp van indrukwekkende historische optochten. Twee Wereldtentoonstellingen (1885, 1894) en heel wat grootse bouwprojecten (zoals het Museum voor Schone Kunsten en de Koninklijke Nederlandse Schouwburg) bevestigen de rol van Antwerpen als bloeiende kunststad.

In dat dynamische Antwerpen wordt Albert De Vleeshouwer in 1864 geboren. Zijn familie heeft fortuin gemaakt dankzij de haven. Albert mag zich daarom vooral bezighouden met zijn hobby’s. Hij studeert muziek bij Jan Blockx, en hij componeert heel wat muziek, van korte liederen tot operamuziek, grootse koorwerken en muziek voor de historische optochten. In het stadspaleis van de familie, gelegen aan de Mechelsesteenweg, brengt De Vleeshouwer een grote collectie kunstvoorwerpen samen, zoals zilverwerk, keramiek, schilderijen, maar ook boeken en partituren. In zijn muzieksalon staat een dubbele vleugelpiano die hij bij de Parijse firma Pleyel heeft laten maken. Daarnaast reist hij graag — onder meer naar Bayreuth om er de opera’s van Wagner te horen.
In 1913 overlijdt Albert De Vleeshouwer, ongehuwd en kinderloos. Hij legateert zijn volledige kunstcollectie en zijn verzameling muziekhandschriften aan Museum Vleeshuis. Anno 2019 is de collectie verspreid geraakt over meerdere collecties: MAS (de kunstvoorwerpen), het KMSKA (de schilderijen), het Stadsarchief Antwerpen (de partituren), Museum Vleeshuis (de dubbele vleugelpiano, via de permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen). In de Schatkamer van het museum wordt een selectie uit de verzameling tijdelijk samengebracht, zoals het in 1913 was bedoeld.

Foto: www.museumvleeshuis.be