Voor de Antwerpse haven is Rusland de vierde belangrijkste handelspartner. In 2016 verwerkte de haven 11,2 miljoen ton goederen afkomstig uit of bestemd voor het grootste land ter wereld. Vooral de staal- en containertrafieken doen het uitzonderlijk goed.
Antwerpen geliefde staalhaven
In 2016 steeg de staalimport vanuit Rusland van 268.000 ton naar maar liefst 424.000 ton, een toename van 58 %. Hiermee bevestigde Antwerpen zijn rol als internationale staalhub voor Europa. De verschillende gespecialiseerde steel service centers middenin het havengebied zorgen voor een waaier aan toegevoegde waardediensten om het staal op maat van de klant te versnijden, galvaniseren, zandstralen, verven, verpakken en labelen.
Containertrafiek in de lift
Ook het containervervoer van en naar Rusland noteerde de afgelopen jaren een stelselmatige groei. In 2016 behandelden de Antwerpse bedrijven in totaal 261.381 TEU (150.084 containers), wat neerkomt op een stijging van 16 %. Deze stijging heeft betrekking op zowel de import- als exportstroom.
Northern Shipping Company
De Russische rederij Northern Shipping Company (NSC) is al jaren een trouwe klant van de Antwerpse haven. De rederij verzorgt regelmatige lijndiensten tussen Rusland en Antwerpen en draagt in hoge mate bij tot de groei van deze staal- en containertrafieken. Wekelijks is er een container- en conventionele verbinding met Sint-Petersburg, terwijl de haven van Arkhangelsk op maandbasis wordt aangelopen. NSC wordt in Antwerpen vertegenwoordigd door TSR Europe.
“Afgelopen jaar zagen we onze staaltrafieken vanuit Sint Petersburg naar Antwerpen met 50 % toenemen tot 120.000 ton. De grote succesfactoren zijn de gunstige koers van de Russische roebel, de hogere Europese staalprijzen en de kortere transittijden naar Antwerpen,” vertelt Nikolay Sukhanov Deputy, fleet manager bij JSC NSC Arkhangelsk.