De grote retrospectieve van de iconische Amerikaanse kunstenaar wordt georganiseerd in samenwerking met Tate Liverpool. Na de lancering daar in juni, zal de expo vanaf 6 december 2019 in aangepaste vorm in BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten in Brussel te bezichtigen zijn.

Harings zinderende stijl is herkenbaar in één oogopslag. De tentoongestelde werken tonen een breed palet van zijn kunstenaarspraktijk, waaronder grote tekeningen en schilderijen, video’s, collages, posters, beschilderde objecten, fresco’s…

Een expo om nu al naar uit te kijken!

Keith Haring (1958–1990) was in de jaren tachtig een bijzondere persoonlijkheid in de New Yorkse kunstscène. Hij speelde een cruciale rol in de alternatieve tegencultuur van zijn generatie. Zijn stijl is erg herkenbaar dankzij wederkerende iconische motieven, zoals blaffende honden, kruipende baby’s en vliegende schotels. Harings werk was vaak politiek geladen en activistisch. Als openlijk homoseksuele man ging hij de strijd aan tegen aids, maar ook andere maatschappelijke kwesties trokken zijn aandacht. Zo nam hij deel aan nucleaire ontwapeningscampagnes, creëerde hij de beroemde Crack is wack-muurtekening en ontwierp anti-apartheidsposters.

In Harings kunst duiken de meest uiteenlopende invloeden op: van abstract expressionisme, popart, art brut en Chinese kalligrafie, tot het werk van New Yorkse graffitikunstenaars en de Belgische kunstenaar Pierre Alechinsky. Zijn typische, schijnbaar spontane stijl roept de energie op van de jaren 1980, met thema’s als ruimtevaart, robotica of videogames. In de tentoonstelling wordt de sfeer van die tijd tastbaar gemaakt met zeldzame archiefdocumenten, video’s en foto’s. De ‘black light’ installatie uit 1982 presenteert fluorescerende werken onder UV-licht met pompende hiphopmuziek.

Bovenal wilde Keith Haring publieke kunst creëren, die een zo breed mogelijk publiek zou bereiken. Zo zei hij:I remember most clearly an afternoon of drawing… All kinds of people would stop and look at the huge drawing and many were eager to comment on their feelings toward it. This was the first time I realised how many people could enjoy art if they were given the chance. These were not the people I saw in the museums or in the galleries but a cross-section of humanity that cut across all boundaries. Hij werkte vaak samen met Andy Warhol en Jean-Michel Basquiat, die net als hij het verlangen deelden om hoge kunst en populaire cultuur te verenigen.

De tentoonstelling belicht ook het performatieve karakter van Harings werk, van zijn live krijttekeningen in de New Yorkse metro tot zijn samenwerking met kunstenaar en fotograaf Tseng Kwong Chi die Harings praktijk documenteerde. Haring werkte mee aan video’s en performances van sterren als Madonna, Grace Jones, Vivienne Westwood en Malcolm McLaren. Hij was ook een actief lid van de legendarische Club 57 in New York, waar hij performances en tentoonstellingen organiseerde.

Interessant is ook zijn passage in België: in 1987 spendeerde hij een productieve zomer in Knokke om een solo-expo voor te bereiden in het Casino, met nieuwe werken die daar verkocht werden. In die periode creëerde hij ook de grote muurschildering in de cafetaria van het M HKA Antwerpen. Het was tijdens dit verblijf in België dat zijn seropositiviteit werd vastgesteld. De carrière van Keith Haring was kort: op 16 februari 1990 stierf hij op 31-jarige leeftijd aan de gevolgen van aids. Haring drukte met zijn kunst universele begrippen als geboorte, dood, liefde, seks, oorlog en mededogen uit. Zijn oeuvre is vandaag nog even relevant als toen.

Keith Haring wordt samengesteld door curator Darren Pih en assistent-curator Tamar Hemmes van Tate Liverpool. De tentoonstelling wordt gerealiseerd in samenwerking met Tate Liverpool, de Keith Haring Foundation en in samenwerking met BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten Brussel en Museum Folkwang, Essen. Na Tate Liverpool reist de tentoonstelling naar BOZAR (5 december 2019 tot 19 april 2020) en Museum Folkwang (22 mei tot 06 september 2020). Voor BOZAR is het de tweede samenwerking met Tate Liverpool, na de expo Yves Klein. Theatre of the Void in 2017.

Tourdata
Tate Liverpool: 14 juni – 10 november 2019
BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten: 6 december 2019 – 19 april 2020
Museum Folkwang Essen: 22 mei – 6 september 2020

Foto: Keith Haring Untitled 1983 © Keith Haring Foundation / BOZAR