De politie van Antwerpen maakt de resultaten bekend van de controles op fietsers. Bij het begin van de campagne lag de nadruk op de bewustmaking van foutief, gevaarlijk en asociaal fietsgedrag. Omdat geweten is dat gedragsverandering pas gerealiseerd wordt nadat er ook effectief beboet wordt, werd de waarschuwingsperiode gevolgd door een repressieve actie. Gemiddeld 3 inspecteurs en agenten van de wijkteams per dag werkten aan de controles mee. 6385 fietsers werden aangesproken waarvan er 1313 in de fout gingen. Sinds eind november zet de wijkwerking van de Antwerpse politie extra in op correct fietsgedrag. De eerste weken hielden de wijkteams sensibiliseringsacties, nadien werd er ook geverbaliseerd. De nadruk lag onder meer op tegengaan van volgende overtredingen:
negeren van de fietsrijrichting
fietsen op voetpad
gebruik van fietsverlichting
verkeerd stallen van fietsen (met name op het voetpad)
roodlichtnegatie
negeren van verkeersbord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder)
gsm-gebruik tijdens het fietsen
Gerichte acties
Ter voorbereiding van de acties brachten de wijkteams verschillende locaties in kaart waar problematisch fietsgedrag opvallend vaak voor komt. De campagne richtte zich specifiek op deze locaties. De acties tegen foutief, asociaal en gevaarlijk fietsgedrag gingen niet ten koste van de aandacht voor ander asociaal verkeersgedrag. Er werd onverminderd opgetreden tegen onder meer foutparkeergedrag, bijvoorbeeld op fietspaden. Zo konden de inspecteurs op het kruispunt van de Doornstraat met de Oudestraat geen overtredingen door fietsers vaststellen, maar werden wel foutief en hinderlijk geparkeerde wagens op de bon geslingerd.
Balans acties
Na 8 weken maakt de politie een balans op van de fietsacties. In totaal werden 6 385 fietsers gecontroleerd, 1 313 (20%) begingen een overtreding.
Tijdens de sensibiliseringsacties ging 32 % (960) van de gecontroleerde 2920 fietsers in de fout. Zij kregen een waarschuwing. De actie was succesvol want tijdens de repressieve periode ging slechts 10,1 % (353) van de 3465 gecontroleerde fietsers nog in de fout. Per dag werden gemiddeld 3 medewerkers van het wijkteam ingezet voor deze controles.
Vaakst voorkomende overtreding
De vaakst voorkomende overtreding was fietsen tegen de rijrichting, maar liefst 636 van al de gecontroleerde fietsers maakten deze fout. Vooral op de Grotesteenweg in Berchem kwam dit vaak voor. 403 fietsers reden rond zonder of met gebrekkige fietsverlichting. Vooral rond het Stadspark kwam deze overtreding voor. Fietsen zonder licht is, zeker tijdens de winterperiode, gevaarlijk. 68 fietsers werden dan weer betrapt toen ze door het rode licht reden, een ernstige overtreding. De politie benadrukt dat deze inbreuken vooral een gevaar betekenen voor de fietsers zelf.
Overzicht resultaten
Een overzicht van de vastgestelde overtredingen:
636 fietsers reden tegen de rijrichting. (482 tijdens de sensibiliseringscampagne, 154 kregen een boete)
403 fietsers reden zonder fietsverlichting. (336 tijdens de sensibiliseringscampagne, 67 kregen een boete)
102 fietsers reden op het trottoir. (57 tijdens de sensibiliseringscampagne, 45 kregen een boete)
81 fietsers negeerden het verkeersbord C1. (36 tijdens de sensibiliseringscampagne, 45 kregen een boete)
68 fietsers reden door een rood licht. (37 tijdens de sensibiliseringscampagne, 31 kregen een boete)
21 fietsers waren bezig op hun gsm tijdens het fietsen. (12 tijdens de sensibiliseringscampagne, 9 kregen een boete)
Op sommige locaties werden weinig tot geen overtredingen vastgesteld. Tijdens de acties in de Van Hersbekelei, de Drakenhoflaan, de Collegelaan en de Diksmuidelaan (13/12) werden geen overtredingen vastgesteld. Bij een actie op de Bredabaan waren van 174 gecontroleerde fietsers slechts 7 in overtreding. Ook op de Jules Moretuslei werden tijdens drie afzonderlijke acties slechts 4 fietsers geverbaliseerd.
Controles gaan verder
De politie zal onverminderd blijven controleren op het gedrag van alle weggebruikers, zowel wat betreft het gemotoriseerd verkeer als op wie zich te voet of met de fiets verplaatst. Wie zich aan de afspraken en verkeersregels houdt, voorkomt frustratiegedrag van de medeweggebruikers en draagt zo bij aan een veilig verkeer.
Foto: Politie Antwerpen