Gisteren reikte Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid, voor de derde keer op rij de M-Awards uit. Met de uitreiking van 5 M-Awards zet Mediawijs organisaties die creatief én kritisch omgaan met media en ICT in de bloemetjes. De Campagne Kop Op van het Provinciaal Veiligheidsinstituut sleepte de M-award voor Mediawijze Mediaproductie in de wacht.

Samen met de UGent, UAntwerpen, Mediawijs en de Gezinsbond wil de provincie met deze campagne mensen bewust maken over hun smartphonegebruik want het wordt tijd dat we wat meer ‘opkijken’ van onze smartphone. De website www.kopop.be bestaat uit een zelftest, een speciaal ontwikkelde ‘mobile-DNA’ app – die je smartphone gewoonten in kaart brengt – en reikt tips aan.

Van een laagdrempelige online zelftest tot een mobiel DNA

Op de site www.kopop.be kunnen smartphonegebruikers nagaan welk type gebruiker zij zijn. Deze zelftest is gebaseerd op een online bevraging van de onderzoeksgroep imec-mict-UGent van de UGent bij 498 Vlaamse smartphonegebruikers.

Omdat mensen vaak hun smartphonetijd onderschatten, ontwikkelde UGent een applicatie dat je smartphonegebruik in kaart brengt aan de hand van cijfers en grafieken. Deze applicatie mobileDNA is beschikbaar in Play Store of via bit.ly/mobiledna. Na enkele dagen gebruik kan je je mobiel DNA bekijken: hoeveel tijd besteed je aan elke app en welke app zorgt ervoor dat je steeds naar je smartphone grijpt?

De campagne werd gelanceerd begin dit jaar en loopt nog 2 jaar. De website werd meer dan 70 000 keer bezocht. Reeds 34 005 mensen deden de zelftest en de app werd al 6921 keer gedownload. Met tips en tricks wil de provincie mensen helpen om bewust om te gaan met je smartphone en de balans te herstellen.

Vijf Awards

Scholen, overheden, organisaties en bedrijven dienden 31 mediawijze projecten in. Een onafhankelijke jury nomineerde daaruit 14 finalisten, waarvan 5 initiatieven een M-Award wonnen. De jury hield rekening met:
·        het mediawijsheidsgehalte van de inhoud van het project,
·        de gerealiseerde maatschappelijke impact,
·        de mate waarin goed werd samengewerkt met partners en
·        het vernieuwend gehalte

Vijf Winnaars

Naast de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie werden nog 4 andere M-Awards uitgereikt:
1. De M-Award voor Mediawijs Educatief project gaat naar Veilig Online van De Gezinsbond en Child Focus.
2. Met de imec.digimeter wint de onderzoeksgroep MICT-UGent-imec de M-Award voor Mediawijs Onderzoek.
3. De M-Award voor Mediawijs Beleid gaat naar de bibliotheek van Kortrijk.
4. De M-Award voor Mediawijs Schoolproject gaat naar het project ‘Echt of nep’ van Vrije Basisschool O.L.V.O. Knokke-Heist.

Foto: Winnaars M-Awards 2018 – Copyright: Mediawijs