In 2018 organiseren wij vier tentoonstellingen geïnspireerd op de bijbelse tekst ‘Ecclesiastes’ (Het Boek Prediker), met als overkoepelende titel ‘Omnia Vanitas’.
1. Thomas Lerooy & Félicien Rops, Vanity Fair(foto top)
van 1 april tot 10 juni 2018
De expo Vanity Fair brengt een dialoog tussen Thomas Lerooy (° 1981) en Félicien Rops (1833-1898), twee kunstenaars die een bijzondere affiniteit met elkaar vertonen. Lerooy, die twee jaar terug nog furore maakte met zijn spraakmakende expo Beauty in the Shadow of the Stars in het Parijse Petit Palais, werkt net als de satirische Rops rond thema’s als vergankelijkheid, sterfte en verval, en refereert ook vormelijk aan de kunstgeschiedenis. Extreme contrasten en speelse knipoogjes gaat hij daarbij niet uit de weg: bloemen komen tevoorschijn uit een skelet, centauren poseren als schoothondjes, putti wervelen rond in een soort ludieke dans, … Veel van zijn werk is in brons gemaakt, een materiaal dat afstand en monumentaliteit oproept, maar in de traditie van Rops is Lerooy ook een virtuoos tekenaar. Een ontmoeting tussen twee zielsverwanten, tussen engelen en demonen …
I.s.m. Musée Félicien Rops, Namen
2. Exquisite Corpses, Erwin Olafs hommage aan Egmond(foto rechts)
van 1 juli tot 31 augustus 2018
Het tweede luik binnen het vanitas-thema is een hommage aan de graaf van Egmond (1522-1568), een van de meest markante voormalige kasteelbewoners, die volgend jaar met verschillende initiatieven in Vlaanderen en Nederland herdacht wordt. Voor die gelegenheid tonen wij de bijzondere reeks foto’s die de Nederlandse meesterfotograaf Erwin Olaf in 2012 voor het kasteel maakte.
De monumentale foto’s evoceren de entourage van Egmond en de Brabantse adel die hem een laatste groet brengt. Olaf voegde enkele opvallende vrouwelijke figuren toe, met een knipoog naar markiezin Arconati Visconti, de laatste eigenares van het kasteel. Daarnaast integreerde hij in het hoofdtafereel en de afgeleide portretten Belgische mode (met accessoires van o.a. Delvaux, Ann Demeulemeester, Kaat Tilley en Dries Van Noten).
Kers op de taart is een ‘echte’ vanitas, opgebouwd rond het hart van Egmond, dat bewaard wordt in een loden doosje.
3. ‘In den Naeme ons Heeren amen’: het huwelijkscontract en het laatste testament van Rubens
van 1 juli tot 31 augustus 2018
In een derde luik plaatsen we twee topstukken uit het kasteelarchief in de kijker: het huwelijkscontract en het laatste testament van onze ‘maestro assoluto’, Pieter Paul Rubens: barokschilder, diplomaat, zakenman en liefhebbende echtgenoot.
We halen deze belangrijke privé-documenten uitzonderlijk uit het archief en omkaderen ze met boeiende documentatie. Bezoekers kunnen zich verdiepen in Rubens’ tweede huwelijk met Helena Fourment en zijn legaat, in hoe er na zijn dood voor zijn aardse bezittingen en zielenheil gezorgd moest worden.
In samenwerking met het Rubenianum, Antwerpen
4. Cindy Wright, Dead Poetry(foto links)
van 7 september tot 4 november 2018
We sluiten 2018 af met een overzicht van het recente oeuvre van Cindy Wright. Haar fotorealistische schilderijen, waarin verval en vergankelijkheid een leidmotief vormen, worden gecombineerd met de wereldcreatie van een nieuwe soundscape van de Nederlandse componist/luitspeler Jozef van Wissem.
Wrights hedendaagse vanitasstillevens zien er bedrieglijk ‘echt’ uit. Naast virtuositeit in de weergave van bloemen, planten of insecten draagt haar werk ook een intrinsieke ecologische bezorgdheid in zich. Haar recentere werken zijn volledig opgebouwd met afval of vuilnis, restanten van een op hol geslagen consumptiemaatschappij die schoonheid aan afstotelijkheid koppelen.
Foto’s: Kasteel van Gaasbeek