Vanaf 19 februari krijgen de verkeerslichten op het kruispunt Londenstraat – Kattendijkdok-Oostkaai – Bordeauxstraat een nieuwe lichtenregeling. Met dit proefproject krijgen ‘alle fietsers en voetgangers tegelijk groen’ (AFTG) om over te steken zonder in conflict te komen met gemotoriseerd verkeer. Het is de eerste toepassing van dit principe op een volwaardige kruispunt in de stad Antwerpen. Het gebruik van zo’n verkeerslichtenregeling zorgt voor een verhoogde verkeersveiligheid en gebruiksgemak voor fietsers en voetgangers.
Vierkant groen: geen conflicten tussen auto’s en fietsers/voetgangers
‘Vierkant groen’ laat toe om een kruispunt volledig conflictvrij te regelen. Er is dan namelijk per cyclus één fase waarbij alle voetgangers en fietsers op het kruispunt tegelijk groen krijgen, terwijl het gemotoriseerd verkeer moet wachten. Zo wordt contact tussen zwakke weggebruikers en gemotoriseerd verkeer vermeden. Ook dodehoekongevallen worden op die manier voorkomen. De veiligheid van de fietsers en voetgangers gaat er dus op vooruit, aangezien er geen conflicten zijn tussen voetgangers en fietsers enerzijds en auto’s of vrachtwagens anderzijds. Een bijkomend voordeel voor fietsers is dat zij in één fase twee takken van het kruispunt kunnen oversteken en dus minder voor het rode licht zullen staan.
Een optimale keuze voor de Londenstraat
De keuze voor een regeling met vierkant groen op het kruispunt Londenstraat – Kattendijkdok-Oostkaai – Bordeauxstraat past binnen de visie van het stadsbestuur om verhoogd in te zetten op (fiets)veiligheid. De dubbelrichtingsfietspaden op de as Londenstraat vereisen vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid een conflictvrije regeling. Zonder de toepassing van vierkant groen, zouden zowel de fietsers en voetgangers op de as Londenstraat apart aan de beurt komen als de fietsers en voetgangers die de Londenstraat oversteken. Door al deze bewegingen samen toe te laten, is er een tijdswinst van ongeveer 30 seconden per cyclus. Alle fietsers en voetgangers tegelijk groen zorgt dus voor een verbeterde verkeersveiligheid, terwijl de wachttijden voor de verschillende verkeersdeelnemers ook beperkt gehouden kunnen worden.
Fietsers en voetgangers: aandacht voor elkaar
Fietsers en voetgangers moeten echter wel voldoende aandacht hebben voor elkaar, aangezien zij onderling in conflict kunnen komen. Daarom wil de stad Antwerpen op een aantal kruispunten vierkant groen toepassen, wanneer dit een meerwaarde betekent voor de verkeersveiligheid en de optimale werking van het kruispunt. Aangepaste signalisatie aan de verkeerslichten zal de verkeersdeelnemers informeren over deze regeling. Deze kruispunten zullen ook worden uitgerust met wachttijdindicatie. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Het introduceren en testen van vierkant groen is één van de concrete maatregelen van het 10-puntenplan waarmee we de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad Antwerpen verder versterken. Vandaag verplaatsen steeds meer mensen zich met de fiets, daarom zetten we specifiek in op een aantal maatregelen en ingrepen die de veiligheid van voetgangers en fietsers kunnen verbeteren.”