Carrefour stimuleert carpoolen bij haar medewerkers in het kader van de Week van de Mobiliteit. Het bedrijf stelt gratis een app ter beschikking zodat medewerkers verplaatsingen kunnen voorstellen of een lift kunnen zoeken om met meerdere collega’s hun bestemming te bereiken. Met de auto gaan werken is een echte lijdensweg voor de meeste werknemers. Elke dag verliezen ze heel wat tijd in files die telkens langer, trager en talrijker zijn dan de dag ervoor. Ze worden opgehouden door werven en ontdekken elke dag nieuwe wegomleidingen. Terwijl men weet dat zo’n 75 % van de bestuurders alleen in de auto zit tijdens de spitsuren.

In de auto, ja, maar niet alleen!
Omdat Carrefour zich ervan bewust is dat het openbaar vervoer niet voor iedereen een oplossing biedt, heeft het bedrijf de start-up Kowo benaderd, die de mobiele app met dezelfde naam ontwikkeld heeft. Deze app zet in real time een carpoolingplatform op naar het voorbeeld van Blablacar, Uber, enz., maar dan tussen medewerkers.

Hoe werkt het?
De app van Kowo automatiseert de gezamenlijke ritten en biedt de gebruikers de mogelijkheid om samen te reizen (om naar het werk te gaan, een winkel te bezoeken, naar een vergadering buitenshuis te gaan, enz.) zonder dat ze de organisatie hiervan op zich hoeven te nemen. Het volstaat om de app te downloaden en zich in te schrijven.  Vervolgens geven de bestuurders hun verplaatsingen in de app in, terwijl de passagiers hetzelfde doen met hun aanvragen voor ritten. De app vergelijkt alle ingevoerde gegevens en identificeert de gegevens die met elkaar overeenstemmen.

Zo worden bestuurders en mogelijke passagiers met elkaar in contact gebracht. Geïnteresseerden hoeven enkel nog te bevestigen en samen te reizen. Als extraatje schept de app een band tussen de medewerkers. Kowo houdt zich niet alleen met de app bezig, maar garandeert ook een follow-up dankzij de ‘bestemmingsgarantie’. Bij een probleem (de bestuurder kan niet, ongeval of panne) of als de passagier dringend opnieuw moet vertrekken, garandeert Kowo het vervoer naar de bestemming (met een taxi of met het openbaar vervoer), de pechhulp en wettelijke bijstand indien nodig.
Eerst het hoofdkantoor, dan de winkels
Vanaf 13 september wordt het personeel dat in het hoofdkantoor van Carrefour in Evere werkt (zo’n 700 mensen) uitgenodigd om te carpoolen via de Kowo-app. Vervolgens wordt de dienst uitgebreid naar het personeel van alle winkels van Carrefour België. In totaal zijn dit dus zo’n 11.500 medewerkers die de mogelijkheid krijgen om met Kowo te carpoolen.
Dat is goed voor de planeet, want als 15 % van het personeel 8 dagen per maand gebruikmaakt van Kowo, kunnen er 21.273 bomen per jaar gered worden. Zo kan dus ook de ecologische voetafdruk van Carrefour verkleind worden. Bovendien zal deze nieuwe manier van denken over mobiliteit bij Carrefour ook zorgen voor minder geparkeerde voertuigen op het parkeerterrein (circa 407 auto’s per dag). Parkeerplaatsen die het opnieuw ter beschikking van de winkelklanten kan stellen. En dan is er nog niet gesproken over de tijd die men wint bij verplaatsingen door de verbeterde verkeersomstandigheden (wat wel eens zou kunnen leiden tot de algemene invoering van het carpoolen). Kowo beantwoordt dus volledig aan de doelstellingen die Carrefour België zichzelf opgelegd heeft op milieuvlak, namelijk een verminderingvan zijn CO2-uitstoot tegen 2025 met 40 %. Het klopt dat het antiverspillingsbeleid al heel wat jaren alle ontwikkelingen bij Carrefour beïnvloedt.
Ter herinnering: de Groupe Carrefour was in 2015 partner van COP21 (de klimaatconferentie van Parijs). Het maatschappelijk verantwoord ondernemen van de groep is gebaseerd op 3 pijlers: het bestrijden elke vorm van verspilling, debescherming van de biodiversiteit en het ondersteunen van de partners van het bedrijf.