Vanaf vrijdag 4 oktober 2019 loopt in het Zwitserse Mendrisio de overzichtsexpo “Koen Vanmechelen. The Worth of Life – 1982/2019 ”. Meer dan 65 werken van de Belgische kunstenaar prijken er vier maanden lang in het nieuwe Teatro dell’Architettura van de bekende Zwitserse architect Mario Botta.

The Worth of Life capteert het wijdlopige oeuvre van de Belgische kunstenaar (54) vanaf zijn oudste tot meest recente werk. In meer dan 65 etappes. De tentoonstelling is uitgewerkt als een tocht van gevangenschap naar vrijheid en als artistiek-spirituele queeste van de kunstenaar-denker. The Worth of Life, als omgekeerde spiegel van een Danteske afdaling in de hel, neemt de bezoeker mee naar nieuwe definities van mens en maatschappij. “We hebben de bestaande definities zo uitgepuurd, dat ze opgelost zijn,” meent Vanmechelen. “We hebben barok nodig om ons leven te herdefiniëren.”

MARIO BOTTA
De Belgische kunstenaar en de Zwitserse architect Mario Botta vonden elkaar jaren geleden. Maar het was met het recent geopende LABIOMISTA, Vanmechelens monumentale ode aan de mix van het leven, dat hun samenwerking pas echt vorm kreeg. Botta, internationaal beschouwd als de architect van sacrale ruimtes, ontwierp naast de opmerkelijke studio van de kunstenaar ook het futuristische poortgebouw van de nieuwe site in Genk. In het Zwitserse Mendrisio versmelten hun kunst en architectuur zich opnieuw  op de universiteitscampus van Università della Svizzera italiana. In het pas gerealiseerde Teatro dell’Architettura, opgebouwd als een anatomisch theater, zal een verscheidenheid van Vanmechelens werken de drie verdiepingen innemen.

Vanmechelen: “Zowel LABIOMISTA als de Teatro dell’architettura zijn laboratoria van ideeën en evenementen, ze brengen mensen samen in en rond verwondering, om oplossingen te zoeken voor de toekomst met de ingrediënten van het verleden.” Curator Didi Bozzini: “De tentoonstelling toont de meer strikt plastische aspecten van het oeuvre van de kunstenaar. Zijn kunst is de uitdrukking van zowel een esthetiek van verwondering als een ethiek die is geworteld in de waarde van het leven. Zoekend naar de dynamische balans tussen kennis en verbeelding, ziel en dier, schoonheid en gerechtigheid, probeert Vanmechelen met elk werk de complexiteit van het leven te herscheppen en de waarde ervan te vieren.”

THE WORTH OF LIFE
Vertrekkend van een maïsveld, het meest controversiële gewas, wordt de bezoeker meegenomen door een corridor met Vanmechelens oudste werk naar de buik van het Teatro. Daar ligt de bibliotheek. Niet als labyrint maar als een open boek. Als verspreider van kennis, versterkt door enkele opmerkelijke installaties. De bezoeker wordt meegezogen in een canvas. Over de twee verdiepingen volgt hij Vanmechelens evoluerend denken rond de nieuwe mens, en zijn gebruik van technologie en wetenschap. Centraal in de expo hangt The Narrative; de dwerg-met-kip installatie die een waarschuwing inhoudt voor de zelfgekroonde keizer van de schepping. De Medusa’s helemaal bovenaan de expo suggereren dan weer een versmelting tussen mens en andere dieren als helend proces in onze evolutie. Art as healing, het leven als barokke dansdeeltjes. 

Foto’s: The Cosmopolitan Chicken bvba / Koen Vanmechelen