Ook in 2018 kan u opnieuw deelnemen aan de opleiding Vredeseducatie. In 10 sessies krijgt u basisbegrippen en praktische tools aangereikt omtrent vredeseducatie. De opleiding focust op de verschillende types van vredesopvoeding, op eerste hulp bij conflicthantering en enkele specifieke vormen van geweld.

De academische opening van de opleiding vredeseducatie zal doorgaan op dinsdagavond 20 februari 2017. Rudi Vranckx en Fatima Ezzarhouni openen het nieuwe academiejaar met de lezing ‘Oorlog om de geesten te nemen’. Inschrijven is niet meer mogelijk, deze openingslezing is intussen helemaal volzet. 

Recentelijk hebben heel wat mensen uit de politieke wereld, het bedrijfsleven, het onderwijs en zelfs de goegemeente de mond vol van burgerschapsvorming. Vandaar de (luide) roep in het onderwijs naar nieuwe eindtermen i.v.m. burgerschapsvorming. Het burgerschap is – hoeft het nog worden gezegd? – in onze westerse wereld sterk schatplichtig aan de waarden van de Franse revolutie: ‘liberté’ – ’égalité’ – ‘fraternité’. De vrijheidsgedachte (‘la liberté’) maakt terug opgang in onze individualistische, neoliberale samenleving en veruitwendigt zich o.m. in het onderwijs in de meritocratie, waarbij een combinatie van talent en inspanning en het belang van de individuele verdiensten (‘merites’) wordt voorop gesteld. Ze vindt ook een neerslag in het ‘depositair onderwijs’ – de term is van Paulo Freire (1921 -1997). De vergelijking met bankverrichtingen ligt voor de hand. De leerkracht deponeert ‘kennis-als-kapitaal’ in de receptief, maar dikwijls ook passief ingestelde leerlingen. Deze overdraagbare kennis, het cultuurgoed van de samenleving, moet na zekere tijd rente opleveren in de vorm van rapportcijfers en diploma’s en vooral dienstbaar zijn aan het bedrijfsleven en de maatschappij. Zo is de cirkel rond. Voor echte onderwijsvernieuwing is op die wijze weinig of geen plaats. De gelijkheidsgedachte (‘l’égalité’) vormt daarentegen de ‘core business’ in het meer sociale discours van de samenleving en veruitwendigt zich in het onderwijs in het egalitarisme, waarbij duidelijk wordt vooropgesteld dat het recht op onderwijs niet uitsluitend afhankelijk is van de verdiensten of prestaties van leerlingen, en waarbij gestreefd wordt naar gelijke uitkomsten voor alle leerlingen, zowel in het basis- als in het secundair onderwijs. De eindtermen zouden in die optiek gedetailleerder en bindender moeten worden, zodat iedereen ze kan behalen en niet enkel de meerderheid van de leerlingen.

Www.vredescentrum.be

Foto’s: Vredescentrum