De plannen van Duitsland om een tolheffing voor personenwagens in te voeren die de Duitse weggebruikers ontziet, zouden door de Europese Commissie dan toch nog tegengehouden kunnen worden. Dat is slechts nieuws voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Weyts is al lang voorstander van een kilometerheffing voor personenwagens en bestelwagens. Niet alleen als mobiliteitsinstrument, maar ook om de buitenlandse weggebruikers mee te laten betalen voor de wegen. Zijn redenering is dat de buitenlanders “door Vlaanderen razen zonder dat ze 1 eurocent bijdragen aan de weginfrastructuur”.
Om zijn voornemen aan de Vlaming te kunnen verkopen, wil hij de verkeersbelasting in Vlaanderen afschaffen en de extra inkomsten van de buitenlanders gebruiken om te investeren in weginfrastructuur.
Dat plan lijkt erg veel op dat van zijn Duitse collega Alexander Dobrindt. Dat werd echter tegengehouden door de Europese Commissie, die formeel een procedure tegen Duitsland startte omdat het systeem de weggebruikers van de andere lidstaten discrimineerde. Eind vorige jaar sloot Dobrindt een compromis met Transportcommissaris Violeta Bulc. Dat voorzag in een aantal aanpassingen, onder andere op milieugebied. Toch werden de buitenlanders nog steeds gediscrimineerd. Een tiental lidstaten kwamen in het verweer tegen het compromis, waaronder vooral Oostenrijk en Nederland. België – lees Vlaanderen – bleef op de vlakte omdat ze dus plannen koestert die in de zin gaan van de Duitse.
Vorige week werd in het Europees Parlement over de Duitse plannen rond de ‘PKW Maut’ gedebatteerd. Daaruit bleek dat Bulc wel eens bakzeil zou kunnen halen. Volgens een aantal parlementariërs blijft het compromis over Duitse tolheffing immers discriminerend, omdat alleen eigenaren van in Duitsland geregistreerde milieuvriedelijke auto’s profiteren van een verlaagde jaarlijkse wegenbelasting. “Het zijn de buitenlandse weggebruikers die de inefficiënte Duitse wegenbelasting financieren,” zegt de Nederlander Wim Van Camp (EVP).
Bulc antwoordde verrassend dat de procedure tegen Duitsland slechts is opgeschort en dat ze wacht tot de nieuwe Duitse wettekst is gepubliceerd. “Pas nadien zal de Europese Commissie het Duitse systeem definitief beoordelen”, zei ze. Ook opperde ze: “Ik kan u verzekeren dat we geen discriminatie van nationaliteiten dulden.”
Dat is natuurlijk geen goed nieuws voor Weyts. Eerst leek het erop dat Bulc akkoord zou gaan met wat neerkomt op een milde vorm van discriminatie. Maar sinds vorige week kan daar dus aan getwijfeld worden. Voor Vlaanderen wordt het moeilijk om een systeem voor te stellen dat de Vlaamse weggebruiker ontziet en enkel de buitenlanders doet betalen. Een kilometerheffing bij het Vlaamse publiek slijten, wordt zo veel moeilijker.