Op 30 april diende Lantis een vergunningsaanvraag in bij de Vlaamse Regering die haar toelaat om te starten met de grote Oosterweelwerken op Rechteroever. Het Departement Omgeving verklaarde het dossier eind vorige week volledig, waarna het openbaar onderzoek kan starten. Nog tot 4 juli kunnen burgers de ingediende plannen raadplegen. Omdat het coronavirus nog steeds voor beperkingen zorgt, maakt bouwheer Lantis alle documenten van de aanvraag digitaal toegankelijk via een tijdelijke, informatieve website www.oosterweelplannen.be.  

Op de tijdelijke website www.oosterweelplannen.be kan de burger alle 1700 plannen en documenten terugvinden die beschrijven hoe de mobiliteit en de leefbaarheid in Antwerpen de komende tien jaar grondig zal verbeteren. Het gaat om een enorme bibliotheek van documenten, die allen transparant raadpleegbaar zijn dankzij een leeswijzer. De documenten zijn opgesplitst volgens thema: stedenbouw, natuur, milieu. Veranderingen in je eigen buurt kan je terugvinden door te klikken op een plan van Antwerpen. 

Naast bouwheer Lantis, neemt ook de stad Antwerpen communicatie-initiatieven om ervoor te zorgen dat de Antwerpse burgers zo goed mogelijk geïnformeerd worden over de aanvraag. Op 10 juni organiseert de stad Antwerpen de verplichte informatievergadering over het onderzoek, die digitaal zal verlopen. Ook de gemeente Beveren organiseert die dag een informatievergadering over het onderzoek. De Oosterweelplannen voorzien namelijk in een gebruik van het Noordelijk Insteekdok, gelegen op het grondgebied van Beveren, voor het tijdelijk stockeren van baggerspecie. 
 
Tijdens de duur van het openbaar onderzoek kunnen burgers bezwaren en standpunten over de aanvraag formuleren via het omgevingsloket van de Vlaamse overheid, waar men ook de volledige omgevingsvergunningsaanvraag kan inkijken. 

Startschot in 2021   
Wanneer Lantis de vergunning eind dit jaar zou verkrijgen, kunnen de effectieve werken aan het eerste deel van het project, de nieuwe Scheldetunnel, begin 2021 starten. Met de recente gunning van de contracten voor de bouw van de tunnel en de realisatie van de tunneltechniek – samen goed voor één miljard euro – komt de opstart een flinke stap dichterbij. De tunnel zal gebouwd worden door de Tijdelijke Handelsvereniging Combinatie Oosterweeltunnel. De THV COTU is samengesteld uit de Belgische bouwgroepen Besix, BAM Contractors, DEME en Jan De Nul. Al na de zomer kunnen ze beginnen met het voorbereidende studiewerk.