De werknemers van een aantal bedrijven langs de Noorderlaan kunnen vanaf vandaag gebruik maken van een pendelbus om vlot hun werkplek te bereiken. De opstart van deze dienst moet meer werknemers overtuigen om hun auto thuis te laten staan. De knip aan de Leien en de verwachte mobiliteitsimpact was één van de voornaamste drijfveren van de bedrijven om deel te nemen aan dit project.
Minder hinder
De Pendelbus bestaat al langer en is een initiatief van het Havenbedrijf Antwerpen en de Maatschappij Linkerscheldeoever en wordt gesubsidieerd door Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. De insteek van dit project is de ontsluiting van de haven van Antwerpen. Eind vorig jaar gaven een aantal bedrijven aan dat een pendeldienst een meerwaarde zou betekenen voor hun bereikbaarheid tijdens enkele belangrijke mobiliteitswerken die op stapel staan. De Pendelbus Haven van Antwerpen sloeg daarop de handen in elkaar met Ahlers NV, MSC Belgium en Jacobs NV.
• Christian Leysen – Voorzitter Ahlers & Xylos
“Het is onze plicht om mee na te denken over manieren om de verkeersknoop in en rond Antwerpen te ontwarren. Een deel van onze medewerkers komt uit het stadscentrum. Zij zijn niet gebaat bij een bedrijfswagen, maar willen een slimme mobiliteitsoplossing. En dat is de pendelbus zeker.”
• Marc Beerlandt – Chief executive officer MSC Belgium
“Alle mogelijke alternatieven om op een vlotte manier naar het werk te komen zullen door MSC Belgium ondersteund worden. De vraag naar een goede maar vooral een frequente en ‘gerichte’ vervoersoplossing ligt hier al jaren op tafel. Vandaar onze onmiddellijke toezegging op de Havanna pendel die onze medewerkers zal helpen om de ‘last mile’ naar ons kantoorgebouw fout- en stressloos te overbruggen.”
• Maarten Janssens – HR Manager Jacobs NV
“We verwachten dat door het pendelbusinitiatief meer medewerkers gebruik zullen maken van het openbaar vervoer. Dat betekent minder wagens op de weg tijdens de spits en meer flexibiliteit voor onze medewerkers qua woon-werkverkeer. Op die manier willen we een bijdrage leveren aan het verbeteren van de mobiliteit in en rond Antwerpen.”
Praktisch
De pendeldienst bedient voorlopig de bedrijven aan de Noorderlaan, ter hoogte van de Ahlers Building tot aan Jacobs NV. Tot de oplevering van de P+R Havana zal er opgestapt worden aan de P+R Kinepolis. Deze locaties zijn makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. De shuttle zal van 07u00 tot 09u00 en van 16u00 tot 18u00 om de 20 minuten pendelen. Ahlers NV, MSC Belgium en Jacobs NV zijn de eerste bedrijven die dit project ondersteunen. Opstappen gebeurt op vertoon van een badge die de pendelaars bij hun bedrijf kunnen bekomen. Het is de bedoeling om de huidige dienstverlening verder uit te breiden en meer bedrijven te laten deelnemen aan dit collectief vervoer.

Pendelbus
De Pendelbus is gestart in 2010 op de Linkerscheldeoever en werd medio vorig jaar uitgebreid naar de Rechterscheldeoever. De Pendelbus vervoert jaarlijks 65.000 werknemers van en naar het havengebied. Met de Pendelbus wordt het volledige havengebied toegankelijk gemaakt voor werknemers die niet in bezit zijn van een wagen of op een duurzame manier naar het werk willen pendelen. Voor de bedrijven biedt dit project de mogelijkheid om sollicitanten makkelijker aan te trekken naar locaties waar geen openbaar vervoer rijdt. Samen streeft het project een verlaging van het fileleed en een verminderde CO2 uitstoot na.
“De pendelbus is een oplossing op maat van veel werknemers. De slimme combinatie van bijvoorbeeld het openbaar vervoer en dan de pendelbus voor de laatste kilometers is een sterk alternatief voor de wagen, dat veel pendelaars moet kunnen verleiden”, voegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts toe.
Info en contact via www.pendelbushaven.be
Foto: Copyright Havenbedrijf Antwerpen.