De najaarsprogrammatie van het M HKA start met een uitzonderlijk project op een bijzondere locatie. Het extra-murosproject Middle Gate II – Het verhaal van Dimpna (15.09–04.11.2018) is een samenwerking tussen het M HKA en cultuurcentrum de Werft in Geel. Middle Gate II is het vervolg op de tentoonstelling Middle Gate van Jan Hoet in Geel in 2013. Het concept van de tentoonstelling is nauw verweven met de legende van de heilige Dimpna, de patrones van de bezetenen en geesteszieken, en de beschermheilige tegen epilepsie en krankzinnigheid. De legende van Dimpna is sterk verbonden met de identiteit van de stad Geel, “de barmhartige stede”.
Middle Gate 2 – Het verhaal van Dimpna wordt opgebouwd rond de vier symbolen van de heilige Dimpna – de kroon, het boek, de duivel en het zwaard – die elk een thema representeren gelinkt aan de legende van Dimpna. De kroon wordt verbonden met migratie, de duivel representeert waanzin, het boek staat voor spiritualiteit en het zwaard wordt gekoppeld aan (seksueel) geweld. Deze vier symbolen/thema’s worden op vier verschillende locaties getoond, wat resulteert in een groepstentoonstelling die een parcours doorheen de stad Geel vormt: de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst (de kroon/migratie), het Gasthuismuseum (de duivel/waanzin), de Sint-Dimpnakerk (het boek/spiritualiteit) en de Halle (het zwaard/(seksueel) geweld). Vier kunstenaressen werken actief mee aan de tentoonstelling. Ze maken elk een campagnebeeld voor het thema waar ze aan meewerken: Tinka Pittoors (de kroon/migratie), Liliane Vertessen(de duivel/waanzin), Nel Aerts (het boek/spiritualiteit) en Els Dietvorst (het zwaard/(seksueel) geweld).
Met The Perfect Kiss (05.10.2018–20.01.2019) brengt het M HKA in het najaar hulde aan James Lee Byars. De tentoonstelling is, na Joseph Beuys – Groeten van de Euraziaat, de tweede in een serie monografische tentoonstellingen van het M HKA rond sleutelfiguren van de naoorlogse avant-garde die actief waren in Antwerpen, en die de stad situeren binnen een netwerk van scènes in de dichte Benelux- en Rijnlandregio’s. De tentoonstelling in 2019 richt zich op Marcel Broodthaers. Met meer dan honderd werken is The Perfect Kiss de eerste retrospectieve tentoonstelling in België van James Lee Byars, en een eerbetoon aan Byars als Europees kunstenaar, als Belgisch kunstenaar, zelfs als Antwerps kunstenaar.
De tentoonstellingsreeks IN SITU – middelgrote monografische presentaties van belangrijke jonge en mid-career kunstenaars van over de hele wereld – wordt verder uitgebreid met een tentoonstelling van Haseeb Ahmed (15.09.2018–06.01.2019). Zijn presentatie draait rond zijn “Wind Egg”-experiment; een oude Egyptische, Arabische en Chinese opvatting die stelt dat mensen en dieren kunnen bevrucht worden door de wind. De tentoonstelling zal fungeren als een test-site om de mogelijkheden van niet-menselijke reproductie te onderzoeken.
De gratis toegankelijke collectievleugel van het M HKA schenkt in het voorjaar van 2018 – naast de permanente collectietentoonstelling – aandacht aan twee kunstenaarscollectieven: A 37 90 89en ERCOLA.
A 37 90 89: Beyond The Museum (12.05.2018–06.01.2019) brengt voor het eerst – aan de hand van een fototentoonstelling, een film- en geluidsinstallatie, en de re-enscenering van historische events – een beeld van de centrale figuren en de vaak onbekende momenten van A 37 90 89. Dankzij de foto’s van Maria Gilissen werd A 37 90 89 gedocumenteerd en voor de toekomst bewaard. Haar foto’s spelen een essentiële rol, ze vormen een ingang voor het construeren van het verleden. Voor de tentoonstelling heeft Gilissen meer dan honderd zwart-witfoto’s geselecteerd.
ERCOLA (Experimental Research Center Of Liberal Artists) begon in november 1968 als een vriendeninitiatief van tekenaars Jean-Claude Block en Jean-Claude Buytaert, fotograaf Piet Verbist en auteur Dominique Donnet. In de prille jaren zeventig groeide ERCOLA in Antwerpen uit tot een knooppunt in het wijdvertakt netwerk van informele multidisciplinaire kunstenaarsinitiatieven. De tentoonstelling (15.09.2018–06.01.2019) toont werk van alle leden van ERCOLA sinds november 1968, onder anderen Luc Deleu, Ria Pacquée, Filip Francis, Ludo Mich, Frans Van Roosmalen,Marcel Van Maele, Georges Smits, Nicole Van Goethem, Daniel Weinberger, Wout Vercammen, Hugo Roelandt, Hugo Heyrman, Ann Saelens, Wannes Van de Velde, Robbe De Hert, Luc Steels,Ferre Grignard, Luc Monheim, Bernd Urban, Vaast Colson, Dennis Tyfus, Peter Fengler, Mima Schwann en Frieda Kuterna.
In het voorjaar van 2019 presenteert het M HKA de grootste tentoonstelling (08.02.2019–19.05.2019) tot nu toe over het oeuvre van Laure Prouvost. Dit museumonderzoek wil een meer acute richting inslaan en de filosofische diepten van Prouvosts werk onderzoeken, alsook de noties van taal en communicatie – in het bijzonder de pre-verbale en non-verbale communicatie en hun onverenigbaarheid met het verbale. De tentoonstelling, die ook nieuwe werken zal bevatten, wordt een totale omgeving die de experimentele, gelaagde en intuïtieve aspecten van het werk van Prouvost zal belichten. Ze biedt een belangrijke gelegenheid om te reflecteren over de praktijk van een kunstenares die als een van de origineelste kunstenaars van haar generatie wordt beschouwd. Laure Prouvost ontving de Max Mara-prijs in 2012 en de Turner-prijs in 2013. In 2019 zal ze Frankrijk vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië.
M HKA
Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen
Leuvenstraat 32, 2000 Antwerpen
T +32 (0)3 260 99 99 – F +32 (0)3 216 24 86 – info@muhka.be – www.muhka.be
Cinema Zuid
Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen
T +32 (0)3 242 93 57 (kantooruren) – T +32 (0)3 242 93 36 (avonduren) – info@cinemazuid.be – www.cinemazuid.be

Foto: M HKA