Vanaf 4 juli zullen de bezoekers in het Vleeshuis kunnen kennismaken met de Tuerlinckx-fagot. Dankzij het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, krijgt het museum de enige nog bespeelbare fagot van Tuerlinckx in langdurige bruikleen. In de toekomst zullen er concerten mee georganiseerd worden voor het publiek.
De Tuerlinckx-fagot die het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché aankocht, is de enige bekende nog bespeelbare fagot van Tuerlinckx. De fagot werd reeds in 2017 in bruikleen gegeven aan Museum Vleeshuis, waarna de zoektocht begon naar een musicus die de uitdaging wilde aangaan om het instrument te verkennen, met als uiteindelijke doel een recital. Museum Vleeshuis vond de ideale partner in de Australische fagottiste Lisa Goldberg.
Het publiek zal vanaf 4 juli kunnen kennismaken met het instrument wanneer het zijn plek heeft gekregen in de permanente tentoonstelling van Museum Vleeshuis. In de toekomst zullen nog meer concerten rond de Tuerlinckx-fagot worden georganiseerd.

Geschiedenis
De fagot werd vervaardigd door de Belgische instrumentenbouwer Jean Arnold Antoine Tuerlinckx (1753-1827) in zijn atelier in Mechelen. Ze is uniek omdat het wereldwijd de enige nog bespeelbare is die Tuerlinckx maakte. Dit instrument is meteen ook de eerste Zuid-Nederlandse fagot uit de periode voor 1830 in de collectie van Museum Vleeshuis.
Tuerlinckx was op het einde van de 18de en aan het begin van de 19de eeuw de belangrijkste bouwer van blaasinstrumenten uit onze regio. Op het hoogtepunt werkten er maar liefst 40 ambachtslieden in de Tuerlinckx-ateliers. Het was een periode waarin blaasinstrumenten pijlsnel evolueerden. Deze fagot illustreert uitstekend de stroomversnelling waarin de technische ontwikkeling van dit instrument belandde omstreeks 1800. De door Tuerlinckx gebruikte stijl en techniek is sterk geïnspireerd door contemporaine Franse fagotten en van hoge kwaliteit.
Dankzij het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, kon de fagot aangekocht worden. Dit Fonds staat voor de aankoop, conservatie, restauratie, publicatie en ontsluiting van Belgische kunstwerken uit alle tijdperken, uitgezonderd de hedendaagse periode. De Koning Boudewijnstichting geeft de fagot in langdurige bruikleen aan Museum Vleeshuis.

“Museum Vleeshuis is geen instrumentenmuseum maar een museum voor het muziekleven. Muziek heeft de unieke eigenschap een universele taal te zijn waarmee mensen direct communiceren, emoties uitdrukken en contact leggen. In het museum staat niet de technische kant van de instrumenten centraal, wel de klanken, de muziek en de verhalen van de mensen die muziek maken”, vertelt schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud. “Met de nieuwe aanwinst voor de collectie bouwt museum Vleeshuis verder aan dat verhaal met nieuwe klanken.”
De fagot krijgt een plaats in de permanente opstelling van het museum vanaf 4 juli 2019.

Foto: www.museumvleeshuis.be