Vandaag stelt stad Antwerpen haar strategie voor digitale transformatie voor. De stad schetst haar visie over de toekomst van Antwerpen op digitaal vlak, en koppelt hieraan enkele concrete projecten. Zo wil ze tegen eind 2022 een mobiele app ontwikkelen in het kader van haar dienstverlening. Denk aan eenvoudig een internationaal paspoort aanvragen, sluikstort melden, een gepersonaliseerd vrijetijdsaanbod ontvangen … Ook heeft ze de ambitie om verder te evolueren als slimme stad met behulp van data. De stad gaat voluit voor digital first in haar relatie met bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers. Daarbij wordt echter niemand uit het oog verloren: ook in de toekomst blijft Antwerpen aandacht hebben voor inwoners die digitaal minder vaardig zijn.
 
Voortrekkersrol op digitaal gebied
Stad Antwerpen begon al vroeg met het digitaliseren van haar dienstverlening, informatie en communicatie. In 1995 was het de eerste Belgische gemeente met een eigen website. Daarna bleef de stad volop de kaart trekken van digitalisering en ontwikkelde ze verschillende oplossingen op het vlak van digitale dienstverlening zoals het digitaal aanvragen van documenten.
 
Toegenomen (digitale) verwachtingen van ‘stadsgebruikers’
Intussen verlopen de digitale en technologische ontwikkelingen steeds sneller, en zijn de digitale kennis en vaardigheden van de ‘stadsgebruikers’ sterk toegenomen. Iedereen die in aanraking komt met de stad en de districten is een ‘stadsgebruiker’, van bewoner tot bezoeker en van student tot ondernemer. Zij maken elk op hun manier gebruik van de communicatie, dienstverlening, het openbaar domein of belevingsaanbod van de stad.
 
Stad Antwerpen gaat voor digital first in haar relatie met de stadsgebruikers, met de focus op één digitale beleving en gebruiksgemak. Ze zet ook verder in op het slimme gebruik van data op een geïntegreerde manier en op digitale inclusie.
 
Ontwikkeling mobiele stadsapp
Een van de belangrijkste projecten van de strategie is de ontwikkeling van een mobiele app. Met die app zal de ‘stadsgebruiker’ alle dienstverlening van de stad kunnen benutten en kan de stad in een een-op-eencommunicatie samenwerken met de stadsgebruiker. De ontwikkeling van de mobiele app is opgestart en verwacht wordt dat deze in het najaar van 2022 gelanceerd kan worden.
 
Enkele voorbeelden van wat de app van de stad in de toekomst mogelijk zal maken:
·        Inwoners krijgen in de toekomst via de app een persoonlijk bericht als hun internationaal paspoort aan vervanging toe is. Met een eenvoudige tik op het scherm kunnen ze meteen een verlenging aanvragen.
·        Als er sluikstort in de straat is, kunnen inwoners via de app een foto sturen, waarna de sluikstortcel in actie komt. Wanneer het sluikstort is verwijderd, krijgt de melder hiervan een persoonlijk bericht.
·        Via de app zal de stad het vrijetijdsaanbod veel persoonlijker en op basis van voorkeuren kunnen aanbieden.
·        Horeca-uitbaters zullen via de app makkelijk een aanvraag kunnen indienen om hun terras uit te breiden tijdens evenementen in de buurt van hun zaak.
 
“Een mobiele app heeft verschillende voordelen. Het biedt een betere beleving doordat gebruikers de functies van hun smartphone optimaal kunnen benutten. Daarnaast biedt een app de stad ook de mogelijkheid om beter en sneller in interactie te treden met stadsgebruikers en om hen proactief de juiste informatie en dienstverlening aan te bieden. Zo kunnen we de digitale band met onze stadsgebruikers nog een stuk versterken”, zegt Claude Marinower, schepen voor digitalisering en innovatie.
 
Verder evolueren naar een slimme stad
De stad heeft ook de ambitie om data beter te gaan gebruiken. Op basis van de beschikbare data en met respect voor de privacy wil Antwerpen een digitale spiegelstad uitbouwen om sneller te kunnen ingrijpen op concrete problemen en om de impact van gepland beleid beter te kunnen inschatten. “Zo kan de stad bij de geplande heraanleg van een kruispunt een digitaal model op basis van data maken, en zo bekijken of een rondpunt dan wel een kruispunt met verkeerslichten beter is”, licht schepen Claude Marinower toe.
 
Iedereen digitaal mee
Een slimme stad is ook een digitaal inclusieve stad. De stad blijft aandacht hebben voor wie digitaal minder vaardig is. Telefonisch en fysiek contact blijven mogelijk en waar nodig zal de stad haar stadsgebruikers ondersteunen in hun digitale interacties met de stad. En wie vandaag niet digitaal mee is, kan het morgen wel zijn. Eenvoudige, intuïtieve toepassingen en de juiste begeleiding zorgen ervoor dat nog meer Antwerpenaren digitaal mee zijn. Chief Digital Officer Youri Segers: “We moeten ervoor zorgen dat we zo veel mogelijk drempels om de toepassingen te gebruiken, wegnemen. Dit doen we door klantgerichte oplossingen aan te bieden, doorgedreven eenvoud na te streven en vertrouwen op te bouwen bij de eindgebruikers.”
 
Technologie als katalysator
Schepen Claude Marinower: “De stad schetst met de haar strategie voor digitale transformatie een toekomstbeeld waarin ze technologie wil inzetten als katalysator voor alle stedelijke uitdagingen. Met deze strategie wil de stad een betere en slimmere invulling van de behoeften realiseren, met focus op optimale stadsbeleving.”
 
Meer info
De volledige digitaletransformatiestrategie en een verhelderend animatiefilmpje zijn te vinden op https://digitaletoekomst.antwerpen.be.

Foto: www.antwerpen.be