Voor de tweede maal organiseerde de vriendenvereniging van het Middelheimmuseum, de Middelheim Promotors vzw, met de steun van Delen Private Bank en in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting, een creatiewedstrijd voor kunst in openlucht. Tijdens het Midzomerfeest op 23 juni werd de eindwinnaar Isabel Fredeus, bekendgemaakt.

Inzendingen en laureaten
Alle beeldend kunstenaars, jonger dan 30 jaar die in België wonen, mochten aan deze wedstrijd deelnemen. 54 kunstenaars zonden een voorstel voor een nieuw werk in.
Uit de inzendingen koos een jury – samengesteld uit Sara Weyns (directeur Middelheimmuseum), Luc Bertrand (voorzitter raad van bestuur Middelheim Promotors), Filips De Ferm (adviseur directiecomité Delen Private Bank), Katrien Laenen (coördinator Kunstcel Vlaamse Gemeenschap) en Adrien Tirtiaux (kunstenaar) – in januari 3 laureaten: Isabel Fredeus, Marta Galmozzi en Florian Mertens. Deze kunstenaars mochten hun ontwerp realiseren op verschillende plaatsen in het Middelheimmuseum. U kunt de werken nog bewonderen tot eind 2018.
Caroline Bastiaens, schepen voor cultuur van stad Antwerpen, steunt het initiatief van Middelheim Promotors vzw: “De Middelheim Museum Young Artists Prize vormt een mooie springplank voor jong talent en bevordert de creatie van beeldend werk. We zijn het Middelheimmuseum, de Middelheim Promotors en de sponsor Delen Private Bank bijzonder dankbaar voor hun inzet. Ik wens de kunstenaar heel veel succes toe.”
De jury selecteerde een winnaar uit de drie laureaten. Op 23 juni – tijdens het Midzomerfeest georganiseerd door de Middelheim Promotors – sleepte Isabel Fredeus de felbegeerde prijs in de wacht.
Isabel Fredeus, Under the Weather(foto top)
°1991, woont in Antwerpen
Behaalde haar Masterdiploma aan Sint-Lucas te Antwerpen en heeft een atelier in Extra City
De kunstenaar maakte een sculptuur met handgeblazen stormglas: een traditioneel instrument om menselijke activiteit af te stemmen op de weersomstandigheden. Het weer is een alomtegenwoordig gespreksonderwerp (en een steeds meer beladen thema). Maar het werk fungeert ook als een herinnering aan de natuur, aan omstandigheden die ons worden opgelegd, aan de beperkingen van ons mens-zijn. Zo is het werk zowel introvert als extrovert. Een prikkelend concept met een krachtig poëtisch potentieel.

“De jury feliciteert de kunstenaar met haar werk, dat op een opmerkelijke manier ingaat op de eigenheid van een museum zonder dak, en op de plaats die het museum ziet voor de grote én de kleine onderwerpen van het leven in de kunst. Het idee van het weer werd door de kunstenaar op intelligente

Middelheimmuseum

manier ingezet om zowel de grote uitdagingen van het leven op deze planeet voor de komende generaties, als de small talk die deel uitmaakt van onze alledaagse kleine ontmoetingen, centraal te stellen in haar werk. Het werk verhoudt zich bovendien op een bijzondere manier ten opzichte van niet alleen de weersomstandigheden die in dit museum toch altijd een bepalende factor zijn, maar ook de architectuur van het Braempaviljoen, en de werken uit de Middelheimcollectie die het werk omringen. De kunstenaar slaagt er zo in om een microkosmos tot stand te brengen die weliswaar wat verschilt van de microkosmos die ze in haar dossier had uitgetekend, maar toch als geslaagd en relevant werd beoordeeld. Het werk slaagt erin om te midden van die omvangrijke context, een poëtische eigen wereld op te roepen. Bovendien nodigt het werk uit om het bij verschillende bezoeken aan het museum opnieuw op te zoeken, en de veranderingen in het werk op te volgen. Het maakt nieuwsgierig, nodigt uit tot vragen stellen en onderzoeken. Het levert elke dag een andere kijkervaring op, verrast telkens opnieuw.”
Deze kunstenaar ontvangt een geldprijs van € 5.000. Ook de publieksprijs, toegekend door de aanwezigen op het Midzomerfeest, ging naar haar.
De twee andere laureaten zijn:

Marta Galmozzi, Erased (foto rechts)
°1991, woont in Antwerpen
Studeert aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen
Marta Galmozzi benadert het thema van de menselijke figuur, alomtegenwoordig in de collectie van het Middelheimmuseum, op een eigenzinnige manier. Dat doet ze met een speelse combinatie van 2D en 3D (foto en sculptuur), van dynamiek en stilstand en van herkenbaarheid en verwarring.

Middelheimmuseum

Doordrongen van de beeldhouwtraditie geeft ze een heldere hedendaagse invulling aan de klassieken.

Florian Mertens, Wingtipsection STANDS by Draake Manufactures (foto links)
°1990, woont in Kalmthout
Behaalde zijn Masterdiploma aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen en is docent beeldhouwkunst aan de Gemeentelijke Academie voor Schone Kunsten Arendonk
Het werk van Florian Mertens getuigt van ambitie en verbeeldingskracht. Zijn installatie is sterk suggestief, zowel in de fictie als in de schaal die het naar voor schuift. Het werk doet een uitspraak over het gehele museumterrein, maar behoudt ondanks die monumentaliteit duidelijk een eigen integriteit. Het zoekt bovendien een boeiend contrast tussen industrieel en ambachtelijk. Het is een wereld die zich opent, waarin de toeschouwer kan verdwalen.
Foto’s Middelheimmuseum (Ans Brys)