753 kilometer, zoveel kilometer trage wegen bracht de provincie Antwerpen samen met vzw Trage Wegen, de Antwerpse Regionale Landschappen en de Streekvereniging Zuidrand in kaart het afgelopen jaar. Verder werd voor 16 km trage wegen opnieuw opengesteld. En dat is nog maar een begin, er staan nog heel wat inventarisaties en openingen gepland.

Alle inventarisaties die afgerond zijn, zijn ook online te raadplegen. De trage wegen in je buurt? Je ontdekt ze op deze www.geoloket.provincieantwerpen.be (vink tragewegenregister aan). Verschillende inventarisaties zijn net afgerond of nog volop bezig en dus nog niet beschikbaar.
Werken aan trage wegen
De provincie werkt op het terrein samen met de Regionale Landschappen, de Streekvereniging Zuidrand en vzw Trage Wegen om gemeentebesturen te ondersteunen bij het inventariseren en inrichten van trage wegen. De komende tijd wordt flink geïnvesteerd en staan er nog heel wat openingen op het programma. Een greep uit de projecten:
Regio Antwerpen:
·         In Kontich wordt de trage verbinding doorheen de oude spoorwegberm in het centrum voorzien van een halfverharding.
·         Het westelijk pad in Hof ter Linden in Edegem zal vervolledigd worden met een vlonderpad.
(Deze projecten passen in het kader van het interregionale 2 Zeeënproject ‘Nature Smart Cities’ dat in de Zuidrand loopt)
·         In Zwijndrecht werd de inventarisatie van alle trage wegen net afgerond.
Regio Mechelen:
·         In Schelle komt een nieuwe trage weg en een nieuw bos aan de Tuinlei. Deze weg zal het Berrenheibos en het Kerkebos met elkaar verbinden en de toekomstige Chirolokalen ontsluiten.
·         In Niel wordt een trage weg aangelegd door Tunnel 38 aan Walenhoek, dit project combineert industrieel erfgoed (de oude steenbakkerstunnel) met natuurontwikkeling en recreatie.
·         Voetweg 37 in Heist-op-den-Berg wordt opnieuw geopend om zo een veilige en aangename route naar school te voorzien voor de leerlingen van de vrije basisschool in Booischot.
Regio Kempen:
·         Tussen Mol en Balen werden alle trage wegen geïnventariseerd, in een volgende stap worden de ‘missing links’ langsheen de Molse Nete hersteld zodat er een valleiroute richting Grote Netewoud kan ontstaan.
·         In Lille loopt een inventarisatie van het hele grondgebied. Via een participatief traject worden burgers betrokken bij het herwaarderingsplan.
·         In Herentals werden alle trage wegen geïnventariseerd en ligt het herwaarderingsplan klaar.
·         Ook in Geel werd de inventarisatie van trage wegen afgerond en kan gestart worden aan terreinwerken. Zo wordt de oude spoorlijn vanuit het speelbos Engels Kamp omgevormd tot een trage fiets- en wandelverbinding die zal aansluiten op de toekomstige fietsostrade Herentals-Balen.
Trage wegen zijn paden of wegen die bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Wandelaars, fietsers, ruiters en landbouwers zijn de belangrijkste gebruikers. Trage wegen zijn overal te vinden: op het platteland, in een dorpskern of verkaveling, zelfs in de stad. Verhard of onverhard, breed of smal: een trage weg kan alle vormen aannemen. Of een weg traag is, hangt dus uitsluitend af van de gebruikers. Ons land ligt bezaaid met trage wegen. Samen vormen al die veldwegen, kerkwegels, jaagpaden, vroegere treinbeddingen, holle wegen, bospaden en doorsteekjes een dicht netwerk waar zachte weggebruikers graag fietsen en wandelen.
Streekvereniging Zuidrand stippelde samen met haar vrijwilligers 23 wandelroutes uit langs trage wegen in Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel en Wilrijk. De nieuwe wandelkaart is verkrijgbaar voor 5 euro in de gemeentehuizen van bovenstaande gemeenten.

Foto: Een trage weg in de regio Vorselaar-Lille – Copyright: Koen Fasseur