Tim Van Laere Gallery presenteert Wild Kindness, de tweede solotentoonstelling van Marcel Dzama. In deze tentoonstelling toont de kunstenaar een nieuwe reeks tekeningen samen met sculpturen, diorama’s, kostuums en de film To Live on the Moon (For Lorca). Op de openingsavond van de tentoonstelling zal er ook een live performance gebracht worden door Marcel Dzama, gekoppeld aan de filmvertoning.

De titel van de show verwijst naar het nummer The Wild Kindness van de Silver Jews, een poëtisch en introspectief nummer dat thema’s verkent als individualiteit, rebellie en het vinden van een doel in een wereld die vaak verstikkend of beperkend aanvoelt. Deze thema’s lopen ook als een rode draad doorheen het werk van Marcel Dzama. Zijn werk put zowel uit folklore als uit kunsthistorische en hedendaagse invloeden en visualiseert een universum van kinderfantasieën en wonderlijke sprookjes. Zijn tekeningen zitten vol met dansers en gemaskerde figuren, antropomorfe dieren en monsters, mens-plant hybriden en grijnzende manen. Dzama’s beeldrepertoire omvat een breed scala aan kunsthistorische citaten, zoals de balletkostuums van Oskar Schlemmer, de op kitsch geïnspireerde portretten uit de jaren 1940 van Francis Picabia, en directe verwijzingen naar Francisco de Goya, Marcel Duchamp en Joseph Beuys.

In zijn nieuwste tekeningen verkent Dzama tropische, oceanische en hemelse beelden, die hij combineert met zijn terugkerende thema’s en motieven. In de grotere tekening A Song for Nature’s Queen zien we een vrouwenfiguur die een serenade brengt aan haar omgeving temidden van een stijgende waterlijn ter hoogte van haar taille. Het waterniveau is nog meer gestegen in de grote triptiek Blue Water Blues, waar de figuren zich volledig onder water bevinden tussen de vissen, octopussen en alen. Ze lijken het scènes uit een surrealistisch waterballet.

Tegelijkertijd lijken de eindeloze waterlijnen, als een onheilspellende maar prachtige visuele allegorie, de voortdurende afbraak en instorting van de natuurlijke wereld voor te stellen. De werken balanceren tussen het presenteren van de schoonheid van het leven en de viering daarvan en tussen de alom aanwezige dreiging van het verval en onze ondergang. Het doet ons denken aan John Milton’s epische gedicht Paradise Lost, de boeken van William Blake en Dante en het zestiende-eeuwse

Augsburg Wunderzeichenbuch (boek der wonderen). “Het is als een schaakspel dat we met moeder natuur spelen” zegt de kunstenaar. Schaken is niet alleen een metafoor voor de kunstenaar, het is ook een diepgewortelde interesse van Dzama, die steeds in zijn werk terugkomt. In deze tentoonstelling zijn er dan ook veel verwijzingen naar schaken te vinden, waaronder de levensgrote schaakstukken en de kleinere diorama’s van porselein.

De film To Live on the Moon (For Lorca) is losjes gebaseerd op Federico Garcia Lorca’s scenario Trip to the Moon (1929), een paradigma van het surrealisme, vergelijkbaar met de filmische experimenten van Lorca’s vrienden en collega’s Salvador Dalí en Luis Buñuel. In To Live on the Moon (For Lorca) combineert Dzama live muziekoptredens en dans met een nieuwe opdrachtfilm die de beelden van de oorspronkelijke Trip to the Moon verkent om niet alleen het verhaal van Lorca’s dood te vertellen, maar ook van zijn wederopstanding als de maan zelf. Dzama volgt Lorca, met behulp van de vignetstructuur, van leven naar dood en verder naar de kosmos, en vertelt zijn verhaal van wederopstanding en artistieke expressie door middel van de liederen en gedichten die allemaal door de kunstenaar zijn geschreven, in het Engels en Spaans.

Marcel Dzama (°1974 Winnipeg, Canada. Woont en werkt in New York) heeft wereldwijd tentoongesteld en werk van de kunstenaar bevindt zich in museumcollecties over de hele wereld, waaronder The Museum of Modern Art, New York; Centre Georges Pompidou, Parijs; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; National Gallery of Canada, Ottawa; Solomon R. Guggenheim Museum, New York; en Tate Gallery, Londen.

 Marcel Dzama
Wild Kindness
21 maart – 11 mei 2024
Tim Van Laere Gallery, Antwerpen
Jos Smolderenstraat 50,
2000 Antwerpen

Foto: Club Paradis