Dit voorjaar presenteert MANIERA Gallery een nieuwe meubelserie van Junya Ishigami. De stukken worden eerst gepresenteerd in Alcova tijdens Salone del Mobile in Milaan van 15 tot 21 april, waarna ze vanaf 25 april te zien zijn in de galerie.

Ishigami’s werk – zowel zijn architectuur als zijn meubels – is elegant, delicaat, ingetogen en ogenschijnlijk eenvoudig. Maar de schijnbare eenvoud en soberheid van Ishigami’s ontwerpen is misleidend en verbergt de structurele complexiteit en de inspanningen van het ontwerpteam.

Ishigami’s eerste gebouw, de KAIT Workshop aan het Kanagawa Institute of Technology, in 2008, betekende meteen succes voor de architect. Het ontwerp was een bosachtige structuur van 305 slanke witte kolommen, elk met specifieke afmetingen en een unieke oriëntatie, alleen omgeven door glas en omsloten door een eenvoudig stalen dak. Het duurde twee jaar om de grootte, positie en rotatie van elke kolom te bepalen. Enkele andere opmerkelijke werken zijn het

Bezoekerscentrum Park Groot Vijversburg (2017), de Botanische Tuin Kunst Biotop “Watertuin” (2018), het Serpentine Paviljoen (2019) en het House & Restaurant (2022). Zijn nieuwste project is het Zaishui Art Museum in China. Dit lineaire museum van een kilometer lang aan een meer is een krachtig architecturaal gebaar temidden van de overweldigende natuur rondom.

Ishigami verkiest lichtheid boven massa, fragiliteit boven zwaartekracht, en dit is ook zichtbaar in zijn ontwerpen voor de nieuwe meubelserie voor MANIERA, bestaande uit eetkamerstoelen en schommelstoelen, een lage Zaisu stoel, een ateliertafel, een eettafel, een glazen tafel, twee scheidingswanden en zeven lampen. De gebruikte materialen zijn roestvrij staal, leer, rotan, glas en hout. Een deel van de collectie is oorspronkelijk ontworpen voor Ishigami’s grotachtige House & Restaurant. Andere stukken zijn ontworpen voor het huis van Junya’s moeder, the House (in aanbouw).

De meubelserie MANIERA 32 wordt niet in gelimiteerde oplage uitgebracht, maar op bestelling gemaakt tegen een aantrekkelijke prijs. Dit is een bewuste keuze van zowel Junya Ishigami als MANIERA, die een zo breed mogelijk publiek toegang willen geven tot de stukken, verkrijgbaar via de MANIERA website en een klein aantal zorgvuldig geselecteerde meubelwinkels over de hele wereld.

Over MANIERA

MANIERA geeft architecten en kunstenaars de opdracht meubels en gebruiksvoorwerpen te ontwikkelen en biedt hen de mogelijkheid uit hun gebruikelijke praktijk te stappen. Architecten hebben vaak een nauwe band met de beeldende kunst en kunstenaars laten zich vaak inspireren door de ruimtelijke omgeving. MANIERA kristalliseert deze affiniteiten in nieuwe ontwerpvoorstellen. De objecten van MANIERA zijn meer dan alleen meubels en zijn een bewuste zoektocht naar confrontaties tussen architectuur, design en kunst.

MANIERA brengt zowel opkomende als gevestigde figuren naar voren. Wat ze gemeen hebben is een persoonlijke taal, een conceptuele denkwijze en een authentieke en eigenzinnige ‘maniera’ of werkwijze.

MANIERA werd in 2014 opgericht door Kwinten Lavigne en Amaryllis Jacobs. Ze organiseerden eerder al tentoonstellingen met kunstenaars en architecten als Harald Thys, Go Hasegawa, Koenraad Dedobbeleer, MOS Architects, Lukas Gschwandtner, Christoph Hefti, Bernard Dubois & Isaac Reina, Bijoy Jain/Studio Mumbai, OFFICE Kersten Geers David Van Severen en Pieter Vermeersch.

Over Junya Ishigami

Na het afronden van het masterprogramma aan de afdeling Architectuur van de Universiteit voor de Kunsten in Tokio richtte Junya Ishigami in 2004 junya.ishigami+associates op, nadat hij eerder bij Kazuyo Sejima & Associates had gewerkt. Enkele van zijn opmerkelijke werken zijn de Kanagawa Institute of Technology KAIT Workshop / KAIT Plaza, het Bezoekerscentrum Park Groot Vijversburg, de Botanische Tuin Kunst Biotop “Water Garden,” het Serpentine Paviljoen 2019, en het House & Restaurant.
​​
​Junya Ishigami is onderscheiden met prestigieuze prijzen, waaronder de Architectural Institute of Japan Prize (2009), de Golden Lion award voor het beste project op de 12e Internationale Architectuur Tentoonstelling van Venetië, de Mainichi Design Award (2010), de Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology’s Art Encouragement Prize for New Artists (of fine arts), de OBEL AWARD van de Henrik Frode Obel Foundation (2019) en de Frederick Kiesler-Prize of Architecture and the Arts (2024).

SALONE DEL MOBILE MILANO
​Locatie: Villa Bagatti-Valsecchi (Alcova)
​​Maandag 15 april tot zondag 21 april 2024, 11.00 – 19.00 uur

BRUSSELS
Location: ​
​Hôtel Danckaert
​Rue Meyerbeer 33
​1190 Brussels

Beelden Alcova (beelden, credit: Jeroen Verrecht)