Het MAC’s presenteert dit najaar een groepstentoonstelling waarin elf hedendaagse kunstenaars met uiteenlopende achtergronden bij elkaar gebracht worden in het teken van het onzichtbare.

In de eerste plaats heeft de curator Denis Gielen werken geselecteerd die een rechtstreekse band hebben met mythologie of het mystieke, zoals de tekeningen die Ricardo Brey onlangs gewijd heeft aan Dante’s Inferno. Een ander voorbeeld zijn de wassen relikwieën van schilder José María Sicilia, die pagina’s bevatten uit het manuscript van het Geestelijk Hooglied van de Spaanse mystieke dichter Johannes van het Kruis. 
Een tweede thema dat bij diverse getoonde werken aan bod komt, is alchemie en de inherente zoektocht naar spiritualiteit door de transformatie van metalen. Zo zijn er de sculpturen van kunstenaar Daniel Turner, waarbij industriële machines tot vijlsel zijn herleid, of de sjamanistische schilderijen van Jean-Pierre Bertrand,waarvoor de schilder zijn pigmenten vermengd heeft met honing, zout of citroen.

Door de presentatie van een wassen beeld van Mario Merz uit de collectie van het MAC’s, zijn de inzichten van Joseph Beuys en zijn utopie van de ‘terugkeer naar een herbetoverde natuur’ niet veraf. Hiervan getuigen ook de bijzondere ‘aquarellen-in-water’ van Sarkis. Deze Franse pionier was een van de eerste kunstenaars in zijn land die de revolutionaire aanpak van de Duitse kunstenaar ontdekte. Kunstenaars die volledig begeesterd zijn door spiritualiteit, gaan ook aan de slag met de oorsprong van het beeld, zoals de iconen van Fabrice Samyn of de archetypes van Maurice Blaussyld.
Tot slot is het voor deze tentoonstelling niet meer dan evident om het onlosmakelijke verband te belichten tussen het zichtbare en het onzichtbare. De ‘clair-obscur’ landschappen van Jean-Marie Bytebier en de geschilderde films van Angel Vergara illustreren deze verbondenheid, die al van oudsher deel van de schilderkunst is.
De titel van de tentoonstelling is afkomstig van Reiner Maria Rilke’s bijenkorfmetafoor. De Duitse dichter vergeleek in een brief zijn werk met dat van bijen – de link met het atelier als ‘bijenkorf’ is snel gelegd. Ook de Kamer der gedachten, een bewoonbare sculptuur van Thierry De Cordier, was een inspiratiebron voor de tentoonstelling. De Kamer kan naargelang je verbeelding een schedel, een buik, een bloembak of de bijenkorf van de dichter zijn. De mentale ruimtes van de deelnemende kunstenaars worden er verzameld, en vormen er samen de universele gemeenschap van De bijen van het Onzichtbare.

Lijst van kunstenaars:
Jean-Pierre Bertrand
Maurice Blaussyld
Ricardo Brey
Jean-Marie Bytebier
Thierry De Cordier
Mario Mertz
Fabrice Samyn
Sarkis
José María Sicilia
Daniel Turner
Angel Vergara

De Bijen van het Onzichtbare
29.09.2019-12.01.2020
MAC’s
Site van Grand-Hornu
Rue Sainte-Louise 82
B-7301 Hornu
www.mac-s.be

Foto’s: Club Paradis