“Dit is hét boek vol ideeën om het leren zichtbaar te maken. De volgende stap in het werken met leerdoelen, succescriteria en het creëren van eigenaarschap voor het leren.”
“Wat een eye-opener om feedback voor en tijdens de les te geven, zodat leerlingen hun werk direct kunnen verbeteren.”
“Veel scholen zijn bekend met het werk van John Hattie, maar ze stoeien soms met de praktische vertaalslag. Hier is die!”
“Het zijn vooral de praktische tools die dit boek zo waardevol maken: werken met time-outs, praatmaatjes, succescriteria. De korte filmpjes geven een mooi beeld hoe dat er in de praktijk uit ziet.”
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment
Als je iedere leerling wilt laten zien dat hij kan groeien,
als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces,
als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’,
dan is formatieve assessment de juiste benadering!
Formatief betekent dat je de prestaties van een leerling niet vergelijkt met die van andere leerlingen, maar  met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld. Onder assessment verstaan we de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces: o.a. door feedback te geven, vragen te stellen, het leerdoel helder te maken en aan te geven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet. Leerlingen krijgen terugkoppeling van de leraar, maar ook van klasgenoten. Bovendien leren ze om zelf te reflecteren op hun leerresultaten. Zo maak je samen het ‘leren’ zichtbaar.
In dit boek laat Shirley Clarke zien hoe je dat concreet in de praktijk brengt. De vele voorbeelden en online video’s bieden inspiratie om meteen in je klas aan de slag te gaan! Bewerkt door Annemieke van Grol met Marije Heijdenrijk, Joost Maarschalkerweerd en Bert Wille.
Co-editie met Bazalt.

Hardcover; 196 pagina’s.

Auteur: Shirley Clarke
Titel: Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment
Uitgeverij: Pelckmans Pro
ISBN: 978 94 6337 048 6
Thema: onderwijs; opvoeding
Prijs: € 59,00