Laus Polyphoniae viert deze zomer zijn 25ste editie. In het middelpunt van de belangstelling staat de Sint-Augustinuskerk, nu concertzaal van AMUZ (Festival van Vlaanderen – Antwerpen), die in 1618 voor het eerst haar deuren opende. Dat in die tijd verschillende muzikale stijlen naast elkaar bestonden, bewijst het festival 1618 | BEFORE & BEYOND​, dat loopt van 16 augustus tot en met 16 december. Maar in augustus laat Laus Polyphoniae ons met 1618 | BEFORE​ ontdekken waar het toen allemaal om draaide: van eenstemmige gezangen tot exuberante lijnenspellen van verschillende stemmen.
Laus Polyphoniae vervult al sinds 1994 een unieke rol. Van bij het prille begin heeft het festival zich ingezet voor de herwaardering en de internationale uitstraling van de Vlaamse polyfonie. Laus Polyphoniae werd in 1994 voor het eerst ingericht onder de vleugels van het Festival van Vlaanderen – Antwerpen. Een jaar eerder organiseerde ANTWERPEN 93 concerten met Vlaamse polyfonie, waaruit bleek dat de belangstelling voor polyfonie levendig en groot was. Sindsdien is Antwerpen half augustus elk jaar weer het epicentrum voor oude muziek. Want in die 25 jaar groeide Laus Polyphoniae uit tot het grootste festival wereldwijd dat zich dermate toelegt op polyfonie.
Grootse feesteditie
Openen deed deze feesteditie op grootse wijze met La Pellegrina – een intermedium waarvoor Nicolas Achten en Scherzi Musicali alle registers opentrekken. Het festival wordt afgesloten met L’Orfeo van Claudio Monteverdi, de eerste grote opera uit de westerse muziekgeschiedenis, semiscenisch vertolkt door I Fagiolini en geregisseerd door de gevierde Britse regisseur Thomas Guthrie. Beide concerten vormen trouwens de brug tussen de zwanezang van de renaissance en de ontluikende barok.
Ook voor de andere concerten wist Laus Polyphoniae het kruim van binnen- en buitenlandse ensembles te strikken. Veel artiesten werden immers graag geziene gasten die een speciale plaatsje veroverden binnen die 25 jaar. Zo vieren Paul O’Dette, wereldvermaard luitist, het Belgische Huelgas Ensemble onder leiding van Paul Van Nevel, en de Kroatische Katarina Livljanić met het Franse ensemble Dialogos uiteraard mee. En natuurlijk is er ook de nieuwe generatie musici, zoals Raquel Andueza met haar ensemble La Galanía, en Tasto Solo, die tijdens die kwarteeuw Laus Polyphoniae via de International Young Artist Presentation een verdiende prominente plek binnen de klassiekemuziekwereld verwierven.
Noteer daarnaast enkele bijzonderheden: zo wordt er een volledige dag gewijd aan het recentelijk ontdekte Leuven Chansonnier. En zal Paul Van Nevel met zijn Huelgas Ensemble zijn persoonlijke visie op de polyfonie toelichten: het glooiende landschap in het noorden van Frankrijk als ultieme inspiratiebron voor de componisten die er leefden en werkten. Ensemble Zefiro Torna ten slotte schenkt samen met contratenor en wijnkenner Steve Dugardin en acteur Stefaan Degand een uitgelezen selectie wijnen tijdens hun voorstelling Lassus Grand Cru.
Van barokke parel naar hedendaagse concertzaal
Naar aanleiding van de 400ste verjaardag van de Sint-Augustinuskerk brengt AMUZ een boek uit over heden en verleden. Naast het fascinerende verhaal van de evolutie van de kerk (van kloosterkerk over parochiekerk tot concertzaal) presenteert het boek een rijke waaier aan beeldmateriaal, van het historische interieur tot de hedendaagse kunstwerken van Jan Fabre. Het boek Van barokke parel naar hedendaagse concertzaal (192 blz., € 29,99) is verkrijgbaar vanaf 16 augustus.

Tickets & info: +32 (0)3 292 36 80 | DI & DO, 13.00-16.00 | www.amuz.be

Foto’s: AMUZ