Kristof De Clercq gallery presenteert ‘Islands and Objects’, de eerste solotentoonstelling in België van Nahum Tevet, al meer dan 40 jaar een centrale figuur in de Israëlische hedendaagse kunstscène. De tentoonstelling brengt een selectie van kleine werken van de laatste 10 jaar en één grote installatie, het belangrijke werk Islands (2012). Dit werk is bijna volledig transparant, in tegenstelling tot de meeste andere installaties van Tevet. En toch biedt het een complexe ervaring. Als kijkers worden we uitgenodigd om het werk te ‘scannen’, eromheen te lopen, te ‘lezen’ wat zich voor ons afspeelt, hiervoor onze tijd te nemen. Banken, tafels, boten en boeken staan of liggen op de grond. We denken misschien aan monochrome schilderijen die op de grond liggen en de installatie opdelen in onafhankelijke maar gesynchroniseerde eilanden, waarop verticale elementen verrijzen. Waar zijn we? Zijn we in een huis? Buiten? Zitten we in een overstroming? Waarom lijkt een boot ondersteboven te liggen? We zien reflecties, herhalingen en spiegelbeelden. Hoe meer we trachten te lezen wat we precies zien, een duidelijker beeld te krijgen de ‘ruimte’ en haar ‘logica’ te ontwarren, hoe minder logisch het lijkt. We verliezen ons in deze transparante structuur, we voelen ons minder zeker over onze eigen plaats in de ruimte.
Naast de grote installatie worden een aantal kleinere muurwerken uit de laatste 10 jaar getoond. Ze lijken op met de hand gemaakte machines, ambigue speeltuigen, puzzel-achtige architecturale schaalmodellen van niks anders dan zichzelf. De speelse en intrigerende nesteling, het verdubbelen en spiegelen van kleurrijke objecten (tafels, boten, boeken, …) ontsnapt aan elke eenduidige classificatie. Nahum Tevets poëzie baseert zich op de verbindingen tussen schilderen, beeldhouwkunst en architectuur. Hij was de meest extreme van de Israëlische minimalisten midden jaren 1970 en ziet creativiteit als een proces dat steunt op een systeem van terughoudendheid en reductie. De bouwstenen van Tevets formele vocabulaire, zowel voor zijn kleine muurwerken als voor de grote, zich uitspreidende installaties, zijn nooit ‘ready mades’. Het zijn eenvoudige, bijna archetypische vormen: de stoel, de tafel, de doos, de boot, het boek, etc. Als kijkers moeten we, geconfronteerd met een gevestigde configuratie van deze bouwblokken in verschillende kleuren en maten, sommige rechtopstaand, andere liggend op hun kant, nog andere ondersteboven, continu bijstellen en zoeken naar een ongrijpbaar ‘correct’ gezichtspunt. Waar kijken we precies naar? Wat is boven en wat is onder? Wat is voorgrond of achtergrond? Wat is groot en wat is klein? Dichtbij of ver? Als kijkers worden we verleid door het caleidoscopische herhalen, spiegelen en verdubbelen van vertrouwde vormen in intrigerende composities waarvan de structuur zich, en dat is cruciaal, nooit volledig blootgeeft.
Nahum Tevet
Nahum Tevet (geboren in 1946, leeft en werkt in Tel Aviv) startte begin jaren 1970 met werk dat heel radicaal was, zelfs binnen de context van het postminimalisme. Robert Rauschenberg kocht in 1974 verschillende van Tevets werken op glas. Recent werden deze werken op glas, onder impuls van de bekende kunsthistoricus en –filosoof Thierry de Duve, tentoongesteld in Hunter College (NY), Muzeum Sztuki in Łódź, Polen, en in Museum Villa Stuck in München. Vanaf de jaren 1980 onderzoekt en deconstrueert Tevet de fundamentele concepten van de “schilderkunst” en haar rol binnen specifieke ruimtes, waarbij hij kritisch refereert aan minimalisme en conceptuele kunst. Deze ideeën monden uit in grote, veelvormige en complexe installaties die de kijker meetrekken in een rijke visuele en conceptuele ervaring. Midden jaren 1990 neemt de schaal van Tevet’s werk sterk toe, wat uitmondt in misschien wel het meesterwerk van de kunstenaar, Seven Walks, een immense installatie waaraan Tevet gewerkt heeft tussen 1997 en 2004 en die momenteel opgesteld staat in het Museum Villa Stuck in Munchen.
Tevet had zowel in het Israel Museum in Jeruzalem als in het Tel Aviv Museum reeds een grote overzichtstentoonstelling. Zijn werk maakte sinds 1975 deel uit van tentoonstellingen wereldwijd, zoals talrijke solo- en groepstentoonstellingen in Europa en de Verenigde Staten, waaronder Documenta 8 (1987), de Sao Paulo Biennale (1994), de Biënnale van Lyon (1997) en de Biënnale van Venetië (2003), maar ook museale presentaties in onder meer het Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig in Wenen (1997), de Carnegie International (1999), het Museo d’Arte Contemporanea Roma (2008) en het Kunstmuseum Bochum (2015). Zijn werk is opgenomen in vele belangrijke museumcollecties waaronder The Museum of Modern Art, New York, NY; Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, PA; Portland Art Museum, Portland, OR; Museum voor Moderne Kunst, Ludwig Foundation, MUMOK, Wenen, Oostenrijk; Kaiser Wilhelm Museum, Krefeld, Duitsland; FRAC Bretagne, Frankrijk; Het Israël Museum, Jeruzalem; en Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv en meer.
Nahum Tevet
‘Islands and Objects’
15 januari – 25 februari 2018
Opening: Zondag 14 januari 2018, 15:00
Opening speech om 15:30 door kunsthistoricus en –filosoof Thierry de Duve, gevolgd door een gesprek met de kunstenaar.
Kristof De Clercq gallery, Tichelrei 82, 9000 Gent
www.kristofdeclercq.com
Open:
Vrijdag, zaterdag en zondag, van 14u tot 18u
En elke dag op afspraak
Foto’s: Micha Pycke — Club Paradis