Con forza amore, oftewel “met sterke liefde en passie”, doelt op de passie en liefde voor muziek, die élke muzikant op het podium ervaart en koestert. Tijdens het concert brengen professionele muzikanten en het orkest van de Kunsthumaniora Brussel samen muziek van o.a. Mozart, Steve Reich en Hans Zimmer.
De verschillende stijlen, de variatie tussen kleine ensembles en groot orkest, én de cross-over tussen instrumenten en de menselijke stem, zorgen ongetwijfeld voor muzikale kippenvel-momenten.
Boeiende teksten verbinden al deze ingrediënten tot een fantastisch recept voor een heel mooie concertavond.
Muziek en beeld werken complementair. Daar waar beeld initieel statisch is, speelt muziek zich per definitie af in de tijd. Dat is waarom muziek zo sterk en snel onze emoties kan beroeren, zowel voor de uitvoerder als voor de toehoorder. Con forza amore legt de breuklijnen binnen de verschillende beeldende disciplines bloot welke de oorzaak zijn van de synergie tussen muziek en beeld.
Wolfgang Amadeus Mozart is een  van de meest geniale componisten aller tijden. Samen met J. Haydn en L. Van Beethoven vormt hij de eerste Weense School.  De rol die Mozart hierin heeft gespeeld kan moeilijk overschat worden. In tegenstelling tot Beethoven is Mozart niet de grote beeldenstormer maar hebben zij elk tijdens hun leven en tijdens het verloop van de verdere muziekgeschiedenis een onuitwisbare stempel op de muziek gedrukt. Het beeld werd in die tijd voornamelijk op muziek gezet in de vorm van de opera. De subtiele en verfijnde melodielijnen uit zijn operapartituur “Le Nozze di Figaro”  zijn, zowel in de orkest- als zangstemmen, van een ongeëvenaarde schoonheid en perfectie.
Modest Moessorgski was samen met o.a. Borodin en Rimski-Korsakov lid van het Machtige Hoopje, een collectief van vijf Russische compinisten. Het meest bekende werk van hem is de pianocyclus “de Schilderijententoonstelling”. Deze cyclus verklankt de wandeling in een museum langs de verschillende schilderijen. Toch is het niet de pianoversie die de meesten kennen, maar is het mede door de rijke en magistrale orkestratie van M. Ravel dat dit werk zo bekend is geworden.”
Wat vroeger de opera was, is vandaag de film. Con forza amore is in de cinema nooit ver weg. Aangezien zowel film als muziek zich binnen dezelfde dimensie van tijd afspelen, krijgt muziek vanzelfsprekend in de zevende kunst een zeer prominente rol. James Horner (Startrek, The Name of the Rose, A Beautiful Mind, Avatar, …) en Harry Gregson-Williams (Shrek, The Chronicles of Narnia, The Zookeeper’s Wife, …) zijn voor de meeste onder ons nobele onbekenden. Toch zijn de films waar zij de score voor schreven absolute blockbusters en staat hun muziek gegrift in ons collectief geheugen.

Peter Meechan’s Lament (uit Macbeth) was initieel een werk voor Brassband maar werd herwerkt voor symfonie-orkest. Het werk is geconcipieerd als symfonisch gedicht. Het beeldt op muzikale wijze het verhaal van Macbeth uit zonder het expliciet door zang te laten “vertellen”. Het lamentio is het centraal en emotioneel deel uit het werk. De dieperliggende symboliek van deze lamentatie is niet zozeer de klaagzang om Macbeth’s dood, maar het lijden in zijn meest universele vorm.
In het begin van de 20ste eeuw ontstaat de abstracte kunst. Door een volledige deconstructie en het abstraheren van bestaande structuren, ontstaan verschillende nieuwe vormen. Vanuit deze nieuwe kunstvorm ontstaan verschillende subgroepen: ex- en impressionisme, kubisme, fauvisme, minimalisme enz. Deze vormen worden gretig overgenomen in de muziek. Muzikale parameters als harmonie, ritme, klankvoering, instrumentatie, melodie, enz… worden herleid naar de essentie en ontdaan van het normatieve en het figuratieve. Er ontstaat een nieuwe intrinsieke en existentiële vorm voor het creëren van absolute muziek: l’art pour l’art. Componisten die mee deze richting hebben bepaald zijn A. Schönberg, I. Stravinski maar later ook J. Cage en Steve Reich. Zijn “Clapping” is hiervan een schoolvoorbeeld.

Praktische info:
DATUM: donderdag 9 november 2017 om 20:00
LOCATIE: La Tentation – Lakensestraat 28 te 1000 Brussel
TICKETS: 14.00 € / +65 & -26: 10,00 € / Studenten Kunsthumaniora Brussel en Koninklijk Conservatorium Brussel: 7.00 €
INFO EN RESERVATIE: Brosella: 02 474 06 41 info@brosella.be (info) res@brosella.be (reservatie)

Foto’s: Brosella