Op donderdag 25 en vrijdag 26 oktober werken 200 eerstejaarsstudenten marketing van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) 24 uur aan een vernieuwend productidee tegen verspilling, inclusief campagneconcept en 2 mediavertalingen.

Na straffe keynotes door marketingbureaus Trendwolves en TBWA en de briefing voor de campagne vertrekken de eerstejaars donderdag naar jongerencentrum Kavka: klaar om 24 uur aan een stuk in team te werken aan hun allereerste marketingcampagne. Doel: hun strategisch en creatief talent inzetten, plezier maken en op een originele manier ontdekken hoe je als marketeer je publiek kunt raken.

Thema dit jaar: ‘No time to waste’. “We hopen heel wat vernieuwende ideeën los te weken om verspilling tegen te gaan”, vertelt Annette Höhner, opleidingshoofd. “In deze tijd van massale voedsel- en tijdverspilling, The Ocean Cleanup, Antwerpen als filehoofdstad … krijgen onze studenten 24 uur om een creatief product of een slimme dienst te verzinnen die van ‘waste’ winst maakt. Voor henzelf, de omgeving en de planeet.”

De studenten startten met inspiratiesessies en kregen in aanloop naar de Markethon elke donderdag training in creativiteit, strategie en branding. “We motiveren hen om innovatief te zijn en ver te gaan, ‘waste’ in de brede zin van het woord te behandelen en niet bij ‘recycling’ te blijven steken.”

Tijdens deze 24-uren worden de studenten bijgestaan door docenten en coaches van de opleiding en externe partners (strategen, art directors, copywriters, marketingdirecteurs).
Dit soort ervaringsgericht leren is een originele onderwijsvorm. Opmerkelijk is dat de studenten leren door de ervaring, zonder dat hier een examen aan vast hangt. Wie enthousiast deelneemt en de opdrachten afrondt, is geslaagd. Het team met het meest vernieuwende idee gaat met de Markethon award naar huis.  “Het is voor ons enorm belangrijk om met deze Markethon met de deur in huis te vallen: zo krijgen de studenten meteen een mooi beeld van de opleiding. Het is een unieke en veilige kans voor hen om te experimenteren, te falen en te leren.”

De studenten die vorig jaar deelnamen, bestempelden dit alvast als een fantastische ervaring die hen warm maakt voor marketing en hen een extra boost van motivatie geeft om de opleiding te doorlopen. “Bovendien creëert de intense samenwerking tijdens de Markethon een gevoel van verbondenheid tussen de studenten”, vult het opleidingshoofd aan. “En door voor werkvormen te kiezen zoals deze, staan de docenten meer tussen de studenten dan ervoor, wat ook hun band versterkt.”

Programma

Op vrijdag 26 oktober van 9 tot 12 u. presenteren de studenten hun campagnes aan de jury. De 5 beste teams tonen nadien hun idee aan de medestudenten die uiteindelijk de finale winnaar kiezen.

Waar?
Jongerencentrum Kavka
Oudaan 14
2000 Antwerpen