De Karel de Grote Hogeschool (KdG) richt als eerste hoger onderwijsinstelling haar eigen Career Center op. Doel: job happiness van Young Professionals vergroten. Het KdG Career Center reikt de hand aan zowel Young Professionals als bedrijven en bouwt hiertoe een samenwerking uit met partnerorganisaties en bedrijven. “Jongeren die starten in een eerste job zijn gedreven om aan de slag te gaan. Ze zitten vol creativiteit en vernieuwende ideeën”, vertelt oprichter en coördinator van het KdG Career Center Leen Christiaens. “Tijdens de eerste jaren aan het werk zijn impact genereren, betrokkenheid en verbondenheid voelen met het bedrijf, belangrijke drivers voor Young Professionals. En net daar wringt het schoentje: door een mismatch in verwachtingen, voelen zij zich vaak niet betrokken, weten ze niet wat hun doorgroeimogelijkheden zijn, of hebben ze naar hun gevoel te weinig ruimte om ideeën aan te brengen. Resultaat: meer dan 1 op de 2 hoger opgeleide jongeren kijkt al tijdens het eerste jaar aan de slag uit naar een andere job.”

“Bedrijven mislopen zo kansen om innovatie te capteren en zien hun investeringen om jonge starters aan te trekken, verloren gaan”, zegt de coördinator. “Voor deze hoger opgeleide jonge starters willen we met het KdG Career Center een professioneel klankbord zijn. Tegelijk zetten we onze expertise in om bedrijven te ondersteunen in hun retentiebeleid. Hiertoe ontwikkelden we een unieke methodologie.”

Wat bepaalt de job happiness van Young Professionals?

Het KdG Career Center deed alvast onderzoek in de opleidingen Management & IT, zowel bij alumni als bij bedrijven. Centrale vraag aan alumni: ‘Wat bepaalt jouw job happiness?’ Via diepte-analyses, kwalitatieve en kwantitatieve bevragingen bij jonge werknemers én bedrijven bracht het KdG Career Center verwachtingen en motivatoren in kaart. “We gingen ook dieper in op vragen die we vaak van bedrijven krijgen rond specifieke begeleidingsnoden van Young Professionals.” Leen Christiaens: “Uit het onderzoek bleek dat jongeren veel vragen hebben: rond taakinvulling, ideeën aanbrengen, doorgroeimogelijkheden, werkpunten … Vaak weten ze niet waar ze hiermee terecht kunnen, niet binnen de eigen organisatie zelf maar ook niet erbuiten. Zo verliezen ze hun motivatie, haken ze af en gaan ze – vaak te snel – op zoek naar een nieuwe werkgever, hoewel er vaak nog mooie opportuniteiten zijn binnen de onderneming waar ze aan de slag zijn.”

Traditionele begeleidingsinitiatieven old school

Het onderzoek toonde ook aan dat de traditionele begeleidingsinitiatieven die bedrijven vaak aanbieden aan jonge starters – denk aan een opleidingsaanbod, functioneringsgesprek, peter/meter … – old school zijn geworden. “In tegenstelling tot deze vaak losstaande initiatieven zoeken Young Professionals een geïntegreerde aanpak, een persoonlijk groeiproces waarin verbondenheid met en betrokkenheid bij de onderneming centraal staan.”

KdG Career Center begeleidt Young Professionals en bedrijven

Om tegemoet te komen aan de noden van de jonge werknemers, ontwikkelde het KdG Career Center een neutraal en professioneel klankbord. “We willen een aanspreekpunt zijn”, stelt Leen Christiaens. “Een vertrouwde plaats waar ze terecht kunnen met vragen en bekommernissen tijdens de eerste jaren aan het werk. Indien zij dit wensen, kunnen we, vanuit hun specifieke noden, ook een personal matchmaking voorzien naar partners uit het KdG Career Center Network.”
Daarnaast werkte het KdG Career Center een unieke methodologie uit, vertaald in een heel concrete aanpak om bedrijven te ondersteunen in hun retentiebeleid voor jongeren en tegelijk hun potentieel maximaal te benutten. Het KdG Career Center geeft advies, tips & tricks, en helpt bedrijven om deze aanpak te introduceren. “Alles draait om een geïntegreerde aanpak vanuit de noden van Young Professionals én de verwachtingen van het bedrijf in kwestie. Doelstelling: een positieve impact op job happiness, rendement en retentie van jonge werknemers realiseren”, aldus Leen Christiaens.

https://www.kdg.be/careercenter